Hej,
I min gamla kåk har jag ett gammalt fallsystem(grova rör). Nytt är element, kökspanna mod DeVille, Laddomat 21 och 500 l ack.tank, cirkulationspump samt expansionskärl på vinden(30 liter > 5% av tot vattenmängd). Jag får bra cirkulation och värme endast när systemet nyligen fyllts upp. Efter ett par veckor börjar det bli sämre. Vidare smäller och småkokar pannan betydligt mer innan man får upp tempen(även om jag försöker elda försiktigt). Det puttrar och smäller rejält och låter som det är en massa luft i vattenmanteln.

Någon som har tips på vad som händer? Det är ju inte bra att fylla på med färskt syrerikt vatten för ofta i alla fall.
 
I ditt fall låter det som om systemet läcker någonstans, förslagsvis i någon dolt svartrör? Inte lätt med gamla kökspannesystem - jag har liknande problem som uppstod när vi byggde ut det.

Om jag får haka på lite så kanske vi kan dra nytta av varandras frågor:
Jag har också ett kökspannesystem (Wamsler + 750 l) med liknande probelm: det sjuder och bubblar i pannan och bubblar en del även i acken vid laddning. Oljudet är som kraftigast när pannan bränner på som värst. I våras blev det något slgas ånglås så själva laddkretsen + pannan kokade innan returen kom igång med att kyla pannan. En granne som jobbar som panninstallatör (mest olje- och pelletsbrännare dock tyvärr) trodde det berodde på att laddpumpen satt väldigt nära expansionskärlet och på så vis drog tjuvluft. Han kopplade därför om expansionen och satte även dit en gasklocka för att underlätta luftningen. Jag har nu eldad och luftat en bra tag men bubblet i laddkretsen och väsandet i pannan finns kvar (däremot laddar den bra - inget ånglås längre). Det verkar heller inte som om systemet tappar vatten.

En tanke jag fick var att systemet har något slags undertryck som gör att det kokar innan 100 grader? Ibland när man skruvar på gasklockan finns där luft men det pyser inte ut (bara lite innan det avtar helt - det kommer inget vatten). Andra gånger sprutar det vatten ur ventilen. Verkar inte finnas någon logik i det hela...
 
Att en mindre kökspanna "lever om" innan returen öppnat ordentligt verkar de mockare jag pratat med tycka är normalt. En sade att pannan kokar "fläckvis" pga den relativt blygsamma vattenvolymen/genomströmningen. Han kallade vidare bubblandet för "friskhetstecken"!

Enligt mina rörmokarvänner borde mitt system vara optimalt utfört sånär som på att jag saknar rökgasgivare och styrd shunt. Jag en vanlig manuell shunt på tanken. Rördragning och dimensioneringar är tydligen enligt "skolboken". Själv har jag misstänkt läckage eller att exp.kärlet är för litet men flera rörkunniga har sagt att kärlet är OK. Inte mycket vatten trycks heller ut i spillvattenledningen efter man fyllt upp systemet. och börjat elda Någon deciliter under ett par dagar. Huset är nyligen grundligt besiktigat mot fuktskador, så jag tror inte på läckage i rörstammarna. Laddomaten fuktar lite i kopplingarna men det borde vara försumbart.

Uppenbart är ju i alla fall att när vatten försvinner funkar systemet sämre? Det känns som att luft sedan tränger in och bromsar cirkulationen(och bidrar till mer kokning i pannan). Månne om luft kan tränga in via otäta kopplingar i laddomaten? Ska ta hit en mockare som jag inte släpper ut förrän jag har klarhet i problemet.
 
chero skrev:
Han kallade vidare bubblandet för "friskhetstecken"!
Ojdå, det var en nyhet. Lugnande sådan om det stämmer. Men vi verkar fortfarande ha problem som påminner om varandra. Jag luftar och luftar och blir aldrig av med all luft. Häromdagen laddade jag som vanligt tanken till drygt 80 och därefter började det bubbla väldigt i acken - lätt nästan som om hela tanken kokade! Panntempen hade då stigit till drygt 90 och det har jag haft förr utan problem. Inte heller hos oss verkar nytt vatten tryckas ut via skavellerröret. Däremot har jag inga som helst problem med radiatorkretsen, vare sig med bubbel eller värme. Vårt system är ett smått obegripligt svartrörssmide (alltså ganska långt ifrån skolboken) medan den nya delen (laddkrets plus tillbygget) är modernt. Däremot en del speciallösningar med laddshunt Thermomatic K och lång väg mellan panna och tank.

Följer din tråd med intresse...
 
Jag luftar och luftar och blir aldrig av med all luft.
Jag får inte ut mycket luft ur radiatorerna. En gnutta luft i övervåningens radiatorer dock efter sommaren(då jag nästan inte eldat alls). Jag har inte heller några som helst oljud ur ackumulatortanken men den blir aldrig riktigt fullladdad. Efter två brasor får jag upp tempen i 80° i tanken. Mätaren nedtill i tanken har jag aldrig fått att gå över 40°. -Måste nog "tokelda" för att skikta ur hela tanken.
Jag vet inte hur en "frisk" laddomat ska låta men när jag börjar elda och tempen stiger så knäpper ventilerna oavbrutet i ca 5-10min. -Gissar att det är normalt? Detta är troligen orsaken till att pannan småkokar och smäller - laddomaten bromsar flödet och vattnet i pannan hinner "fläckvis" koka. -Kan det bildas tjuvluft i systemet i detta skedet månne?

Mysteriet som återstår: Varför funkar systemet bättre(och är tystare) när jag nyss fyllt på vatten?

Funderar på att bypasskoppla laddomaten tillfälligt och kolla hur pannan uppför sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.