letar efter en tryckspruta för att bekämpa ogräs med roundup och undrar om någon har erfarenheter av Julas Meec Tools 15liter rygspruta. Håller den att använda några gånger om året på ca 200-300m grusväg ? Bättre förslag välkomnas :)
gaia
 
Jag har en 5 liters från Hornbach som jag tror kostade 69 kr... Den har fungerat väldigt bra och håller ännu (inne på andra året).
 
gaia skrev:
letar efter en tryckspruta för att bekämpa ogräs med roundup och undrar om någon har erfarenheter av Julas Meec Tools 15liter rygspruta.
Menar du denna? Jag har en minst sagt snarlik från Biltema.

Lite blandade åsikter från mig. Den håller ännu efter ca två år även om den känns lite "plastig". För min del används den i princip bara till mossbekämpning och det duger den till. Dock är den ganska tung och obekväm att få på sig och bära när den är full. Sedan måste man kontinuerligt, eller kanske rättare sagt då och då, pumpa upp trycket under tiden man sprutar och det kräver lite akrobatik när den hänger på ryggen...

Så för priset är den nog OK, men inte mycket mer enligt min åsikt.
 
Jag vill gärna ha en lång skaft till dysan för att slipa krypa med näsan närmast marken :). Julas verkar ha en skaft som kan förlängas och det ger ju mycket bättre arbetsställning . Jag har inte tänkt mej att fylla hela 15 liter och kanske halvan blir rätt belastning? Oroande bara det där som Alfredo skriver om akrobatiken.
Jag har idag en 2-liters och det är verkligen jobbigt att spruta grusvägar med den. måste ha större :).
gaia
 
gaia skrev:
Jag vill gärna ha en lång skaft till dysan för att slipa krypa med näsan närmast marken :). Julas verkar ha en skaft som kan förlängas och det ger ju mycket bättre arbetsställning
Ja tittar man på bilderna verkar munstycket skilja något mellan sprutorna. Jag tycker dock att även biltemasprutans duger för att "nå ner" med vettig arbetsställning. Nu kräver kanske "mossbombning" inte samma precision som "kirurgiska insatser" mot ogräs.

gaia skrev:
Jag har inte tänkt mej att fylla hela 15 liter och kanske halvan blir rätt belastning? Oroande bara det där som Alfredo skriver om akrobatiken.
Jag fyller oftast hela min och det funkar. Remmarna är dock inte alltför breda och "tryckutjämnarna" mest ett skämt i halvhård plast. Det funkar för någon enstaka timme någon gång per år, men den är definitivt ingen ergonomisk och välbalanserad "ryggsäck". När det gäller "akrobatiken" är det väl enklast, om du har möjlighet, att hänga på en demospruta på Jula eller Biltema och provat att pumpa för att se hur du tycker att det funkar. Jag tycker att det funkar, men även här med rätt kass ergonomi.
 
Tack!
Ser som om den är rätt ok att bära med sej och ser nu att den har teleskop som tillval. Ska kolla närmare ....
gaia
 
och vad blev det?
Gardenas 5 liters spruta med 50cm rörförlängning till dyschan :). Totalt 330kr på bauhaus. Lycklig att det fanns förlängningar på hyllan!
Remmen var inget vidare men jag har bytt den mot en Samsonite rem från en gammal portfölj :). Lite användarvänlighet skadar inte :)
gaia
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.