Jag behöver bra termostater för att reglera inomhustemperaturen i det radhus familjen nyligen köpt. Kan man köpa själv och installera om man är hyfsat händig? Eller bör man anlita röris? Tips på en bra modell av termostat?

Huset är ett tvåplans radhus med källare byggt 1955. Det sitter halvgamla och delvis defekta termostater på radiatorerna till det vattenburna värmesystemet med fjärrvärme.

Visserligen skulle jag kunna skruva av alla termostater och reglera värmen centralt på undercentralen i källaren. Men värmen stiger till övervåningens sovrum där jag skulle behöva reglera ner temperaturen. Ibland har vi också spis på, levande ljus och gäster på undervåningen och då vill man ju att termostaterna ska reglera ner värmen :D

Niclas
 
Hej Om du vill ha "vanliga" termostater kan jag tipsa om danfoss ra 2000 serien.Vi kör med dom och tycker dom fungerar bra.Dom är fyllda med gas och vi tycker dom reagerar snabbare än dom som är fyllda med vax eller vätska.Ta med den gamla termostaten till en vvs firma så hjälper dom dig.Byta kan du göra själv.
 
Vad kostar en danfoss ra 2000? Ventilerna är fixade av en röris, de krävade eftersom radiatorerna stått oanvända i flera år. Nu nöjer jag mig med en modern vanlig termostat som kan ställas in på en temperatur. Skippar nog centralstyrda trådlösa system.

Fast jag tycker att det är rätt otroligt att en termostat på en radiator kan känna av rätt rumstemperatur när den sitter PÅ själva radiatorn, där luften lokalt är mycket varm kalla vinterdagar i vårt dåligt isolerade hus. Då är ju radiatorerna är ju varma som brödrostar då :)

Nukie, hör av dig om du hittar ett bra centralstyrt system!
 
Hej runt 200st det är inte så konstigt.Det sitter en känselkropp i själva termostaten som känner av temperaturen och om termostaten blir påverkad så blir det kondensering (ra2000) och gasen blir till vätska och när temperaturen sjunker (känselkroppen) så blir det gasform igen.
 
Fast lufttemperaturen nära termostaten borde ju vara 25 grader när rumstemperaturen är 20 grader, om man inte har ett väldigt stort luftflöde kring radiatorn. Hur klarar en termostat av att kompensera för det?
 
Niclas Köhler skrev:
Nukie, hör av dig om du hittar ett bra centralstyrt system!
Hej, det vettigaste och mest ekonomiska jag hittat är MAX. En termostat kostar 30 euro/st och fönsterkontakt 20 euro/st, "styrboxen" som man kopplar till sitt nätverk kostar 50euro.
Sen får man lägga på 20euro i frakt per beställning om man köper från www.elv.de
Danfoss spelar i en helt annan liga när det gäller priset.
Prylarna finns på www.elfa.se också om man vill betala mer för att få köpa prylarna i sverige.

Skillnaden i pris mot en "vanlig" termostat är liten, den enda som oroar mig är att man kanske störs i sovrummet när termostaten reglerar. Förvisso är det viktigaste för mig att det fungerar som tänkt i de allmänna utrymmena i huset, i sovrummen kan jag använda vanliga om det inte skulle fungera.

http://www.elv.de/MAX!-Cube-LAN-Gateway/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_32393/b_1
 
Niclas Köhler skrev:
Fast lufttemperaturen nära termostaten borde ju vara 25 grader när rumstemperaturen är 20 grader, om man inte har ett väldigt stort luftflöde kring radiatorn. Hur klarar en termostat av att kompensera för det?
Hej Det man ska tänka på är att sitter ingen el-patron eller kylelement i själva känselkroppen och känner den av att det blir för hög temperatur så blir den aktiv men i regel blir det inte mer än 2graders skillnad(beroende på hur högt nominellt flöde du har ställt in din framledningstemperatur du kör på).Men hela tanken är ju att om man trimmar in systemet utan termostater på vid lite kyla ute så styrningen fungerar(du justerar på den fasta justeringen på antingen returen eller på förinställningen) tills du är nöjd och sedan sätter du på termostaterna så hjälper termostaten till om temperaturen blir för hög i rummet,Sedan om temperaturen blir för hög av exp solstrålning eller av själva radiatorn beror ju på hur noga du var när du trimmade in dina radiatorer.Nackdelen som jag ser det med termostater är när dom går sönder och folk börjar skruva manuellt på termostaterna (för varmt för kallt osv.) så blir det problem för en trasig termostat fyller ju ingen funktion.Men varför funderar ni inte på inomhusgivare istället:S
 
Någon som har testat Max termostat och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Funderar också att köpa hem några och testa.
 
Niclas Köhler skrev:
Fast lufttemperaturen nära termostaten borde ju vara 25 grader när rumstemperaturen är 20 grader, om man inte har ett väldigt stort luftflöde kring radiatorn. Hur klarar en termostat av att kompensera för det?
Det gör den inte, kanske inom ett smalt intervall. Säger sig själv att en termostat monterat på ett element bara fungerar inom smala användningsområden.
 
Hej

Har nu inhandlat 5 MAX termostater + en Cube och installerat på landet. Har även köpt en 4g sticka + router för att kunna styra värmen remote.

Jag hade MMA element så fick köpa adaptrar för att få termostaterna att passa. Först fick jag felmeddelande F2 (för kort distans men jag bara vred ur adaptern något varv så fungerade det utmärkt).

Hittills fungerar det utmärkt. har ställt in 5 grader på termostaterna och just nu kan jag se att det är 6 grader i huset.

Nu får vi se hur kvaliteten är på termostaterna. Min lösning bygger också på att 3g/4g fungerar stabilt vilket är tveksamt. Men routern ska ju vara lite smart och kunna koppla upp sig igen om det bryts.

För att kunna avläsa aktuell temperatur har jag gjort en pragmatisk lösning. Har satt en webbkamera till en dator och installerat ett program som tar 1 bild i timmen. Sparar ner den på en dropbox folder som jag sedan kommer åt varifrån jag än är :) rätt kul lösning. men det funkar! Jag kan även logga in på datorn med hjälp av Google Chrome Desktop. (fick aldrig vanliga remote desktop att fungera - tror Telia blockar en massa portar nämligen).

Så här ser det ut :)
Temperatur 2012-12-18 13.00.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.