Hej,

Har idag en slangvinda för tryckluft från Jula
077014.jpg

Denna blir jag vansinnig på - pga att det är jättesvårt att rulla in slangen och lyckas man måste man bokstavligen mata/trycka in slangen.
Så vill skaffa en ny som funkar bättre.
Den används inte jätteofta - så en bra konsumentprodukt ej proffs.

Är denna nåt att ha?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...are/Slangupprullare-38-Gummislang-2000038017/

Andra bra tips?
 
Blev det någon vinda? Är inne på att skaffa en själv och behöver lite tips.
 
Undvik dom billiga om du ska göra något annat än pumpa däck har en typ 1500 kronors vinda på 10 meter med en 3/8 slang av bra kvalité och det är gränsfall på muttermaskinen.
 
Är mycket nyfiken på hur kvalitén på slangvindan påverkar luftflödet?
 
Den såg ju lovande ut tycker jag
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Grävkalle mer kvalitet på slangen
???
Förklara gärna hur det påverkar...
 
Köpte en Nederman 12m, funkar bra med knack.
 
G Grävkalle skrev:
???
Förklara gärna hur det påverkar...
Om du köper en 3/8 på Ahlsell tex så är den enligt 10mm inv

Finns flera lågprisslangar som är märkta 3/8
Fast specad som en 1/4
 
G Grävkalle skrev:
???
Förklara gärna hur det påverkar...
Jag tror du vet det, egentligen.... ;)

Det finns ju bara en sak som påverkar möjligheten att driva verktyg som kräver mycket luft via långa slangar, och det är innerdiameter på slangen.... Men, när vi pratar om möjligheten att rulla ihop slangen på en vinda så påverkar ytterligare faktorer, dvs ytterdiameter, och hur smidig/följsam slangen är..... Här skiljer det betydligt på dyr och billig slang... Billiga vindor brukar gå ner i dimension på slangen...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Om du köper en 3/8 på Ahlsell tex så är den enligt 10mm inv

Finns flera lågprisslangar som är märkta 3/8
Fast specad som en 1/4
Men då är dom felmärkta och är således inga 3/8 slangar. Det har väl egentligen inget med kvalitén att göra?
 
T Tv80 skrev:
Blev det någon vinda? Är inne på att skaffa en själv och behöver lite tips.
Nu har det ramlat in en del bra svar. Jag har ännu inte skaffat en ny slangvinda.
Men ganska normalt så får man vad man betalar för. Gäller det grejer som man vill använda regelbundet och vara nöjd med i flera år så lönar det sig att lägga lite extra.

Som exempel så kan jag mycket väl köpa en billig maskin för sånt som sällan används eller inte kräver precision och jag köpte en billig tigersåg och la pengarna på bladen.
Å andra sådan så vill jag inte ha en cirkelsåg som flexar så då blir det typ Bosch Blå, Metabo eller liknande. I mitt fall har jag inte behov att gå upp till riktigt toppnivå såsom kanske Festools

Hellre glad än dumsnål ;) :D
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.