Tycker det känns som att fogsvansar och bågsågsblad går åt som smör, om man vill ha en bra "allround" såg på bygget, antingen tappar de skärpar av upprepad sågning, eller av vårdslös hantering/förvaring av dem.

Undrar därför om ni har nå bra tips på en BRA fogsvans o gärna bågsågsblad?
De jag provat är bl.a Bahco's svartoranga och deras billigare utan beläggning, sen random såg för 49:- hos bygghandeln. Har för mig jag läst nånstans om en Biltema såg som skulle hålla länge! Är det nåt ni känner till?

Bacho gör bra fogsvansar i mitt tycke, och man får såga bra mycket innan de blir slöa av sågning så jag antar att problemet är vårdslöshantering (virke med sand, betongstänk eller liknande på förkortar förstås livslängden radikalt, samma om sågen ligger på betonggolv eller bland andra verktyg utan skydd). Tror inte det finns någon annan tillverkare som gör en såg som håller för vårdslös hantering, men rätta mig gärna om jag har fel. Om man inte ids sätta på skydd och/eller hänga upp sågen kanske det är mer ekonomiskt att köpa ett dussin 49kr sågar och slänga dem eftersom. Ett annat alternativ är väl att ha en lite finare såg (Bacho tex) som man hanterar väl och tar fram när man behöver och en uppsättning billiga skitsågar för skitjobb.

/Woodchuck

Håller med Woodchuck. Bahco superior med utbytbara blad till allroundarbete, för mig ligger den helrätt i handen (den för högerhänta då) sågar väldigt bra och håller länge (haft min några år nu).

Sen någon billig för skitsågning plus en billig för sågning av leca mm

G-Man tycker jag gör bra fogsvansar och de är nog snäppet billigare än Bacho. Till exempel finns G-Man Expresso hos Byggmax för 99 kronor. Jag tycker den fungerar bra. Jag tror att det är de som tillverkat de fogsvansar på Biltema som kostar 70 kronor och som det står Made i Sweden på.

jo, det är klart, men tyvärr är man ju inte alltid ensam om att hantera verktygen, varav de snabbare blivit slöa..
Ni som skaffat de nya Bahco sågarna med utbytbara blad, tycker ni de är värd den extra slanten för handtaget?

nån som provat Irwin's sågar?

Har senaste bygget förbrukat 3 Superior på raken, alla har jag köpt vid någon typ av kampanjtillfälle och betalat mellan 49-179:- när det sista slets ut behövde jag en ny såg och då hade de bara superior till "ordinariepris" typ, 300:- nånting, så jag blev snål och köpte en "prof cut" som jag tror är modellen under superior, men det ångrar jag bittert, skitsåg (om man jämför med Superior). Nu sågar jag inte så mycket med fogsvans längre, men jag håller utkik efter en superior till bra pris igen....

...när det gäller superiorn med utbytbara blad så är den smidig om man förbrukar många sågar eftersom bladen är billigare än nya sågar (om man inte hittar sågarna på kampanj, bladen är väldigt sällan på kampanj)

Handtaget på den utbytbara kräver lite tillvänjning, jag tror nog jag gillar det vanliga bättre

...och är det någon som kan gå i god för en billigare såg än superiorn som är lika bra så tar jag också gärna emot tips

Jula brukar ofta ha kampanj på Superiorn.. :)
Köpläge då, oavsett skick på den man har..

Jag gillar just den med utbytbara blad mest med ergohandtaget. Den ligger helt enkelt bättre i handen för mig men det är väl individuellt. Nackdelen blir att handtaget är specifikt för höger eller vänsterhänt användning.

en liten fråga - hur många utav er är "bara" högerhänta vid sågning o spikning? tycker det är riktigt roligt att kunna byta till vänstern när det behövs, och ändå kunna träffa/såga rätt ;)

PeterJeffrey skrev:
en liten fråga - hur många utav er är "bara" högerhänta vid sågning o spikning? tycker det är riktigt roligt att kunna byta till vänstern när det behövs, och ändå kunna träffa/såga rätt ;)
Här har du en som gör som dig !
Oftast enklare att byta hand än flytta på hela kroppen :cool:
Försöker även få upp hastigheten när jag skriver med vänstern, men det går segt !

För att nämna någonting som har med tråden att göra..
Jag behöver köpa mig en fogsvans jag med !
Så förslag uppskattas

På coop forum där jag bor har de utförsäljning av bahco superiors 2600 utbytbara sågblad, köpte ett antal för 99 kr st, de hade även handtag, dock bara den för vänsterhänta för halva priset, kollade aldrig vad de kostade. Dessa sågblad samt handtag är tydligen utgående ur coop forums sortiment så chansen är stor att de reas ut runt om i landet.

Ska ta en koll på Coopen här.. :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.