Hej

Fått in lite olika offerter på takläggning , allt ifrån 220.000 till 96.000 minus rot

Skiljer nåt enormt , men känns som vissa jobb har dom inte ens räknat på utan bara slänger ut en offert , säkert pga av mkt jobb just nu .

Men dom vi har fastnat för samt fått förtroende har vi fått en offert ,

Är det något som man ska ha som man har missat här ?

Läkt 25x50
Underlagspapp isola yap
Rivning av tak
Ställning
Vindskiveplåt
Takpannor Protector
Skorsten inplåtning
Stuprör/hängrännor
Fotplåt o fågellist
nockband
3 st huvar på taket
vindskivor
samt lite plåtarbete

Då har vi fått ett pris på 120.000 minus rot på 48000

Taket är 160 kvm 27 lutning

Något man har glömt ovan ?
Eller något man ska kolla upp ?
T ex vad för forts nockband/nockpapp/underlagspapp ?
Kan vara någon råspont som behöver bytas , men det får vi ta på löpande isf
 
Har för mig att det skrivits i en annan tråd att läkten skall vara 38x50. Kan vara olika i olika delar av landet, men knappast en stor kostnad....
 
Har iofs i alla andra offerter vi har fått in här , där är läkt 25x50

Men är kanske som du säger olika i landet ?
 
Läkten ska vara minst 25x38, men 25x50 är vanligt idag, och självklart bättre. Tjockare läkt än så används ej förutom när det gäller förenklade undertak, typ duk eller masonit. Då är det 45mm regel som läkt.
 
Tycker priset på 120 - rot verkar som ett bra pris, mitt tak på ca 90m2 gick på 142 tusen - rot fast då med plyfaskivor + en måttbeställ beklädnad av skorstenen, annars liknande som din offert fast inga rännor,rör.

Säger inget om mitt pris men man förväntar ju sig att allt görs enligt anvisningar så det kan ju vara ett tips, att du säger till att firman ska följa alla anvisningar som finns vad gäller papp, läktavstånd mm så att taket klarar en slutbesiktning utan anmärkningar.
 
Låter i mina öron alltför billigt.

120.000 - 48.000 ROT innebär en total materialkostnad på 24.000. (120k-(2x48k)=24k)

Läkten ska väl läggas med ca 370 mm c/c. Det innebär att det går ca 3 meter läkt per kvm. Det blir totalt 480 m läkt x 6-7 kr ger drygt 3000:-

Hängrännor med stuprör brukar jag räkna med ca 150 kr/meter komplett. Till mitt hus (148kvm) gick det 54 meter. Cirkapris 9000:-

Fotplåt och fågellist (=gavelbeslag?) Räkna med 50kr metern. Till mitt hus gick det ca 70 meter. Cirkapris 3500:-

Underlagspapp: ca 25:-/kvm Cirkapris 4000:-

Hittills är vi uppe i 19.500 coh då har vi inte börjat räkna på takpannorna...

Skorstenar/huvar - 3 - 5.000/st Storleken har inte sååå stor betydelse, det är jobbet med att tillverka dom som kostar.

Ställning - 5-15.000
 
Redigerat:
Att det ska läggas enligt alla regler det är bara en forutsättning att dom ska få jobbet .
Men är det något annat man har glömt som ska vara med ?

MEn om dom har räknat fel i deras offert så får ju det stå för dom
 
vojma - Du nämner läktavstånd 370mm antar du menar bärläkten då?

Själv fick jag klen ströläkt 12mm el. om den är 15mm med ett större avstånd än 60cm emellan samt stödbenstakbjälkarna har 120cm avstånd, underlaget är spåntak + ny plyfa, frågade takfirman om varför inte den som rekommenderas enligt moniers anvisningar användes och fick ungefär svaret att den mest används där större kondens bildas alltså olika plåttakstyper samt att vid nybyggen används fortfarande den klenare läkten så jag behövde inte oroa mig, låter logiskt men klart att man undrar för ens egen del.


Frågar er nu, behöver jag det?, tänker dels på ventilationen men också bärigheten vid ev. kliv på pannor, snö osv.


dunken - Firman som la taket här nämnde innan de satte igång att de följer moniers anvisningar och rekomendationer men sedan när man läser så upptäcker man att så icke är fallet, dels läkten, sedan ska ju pappen vikas över vindskivan men också undrade jag om man inte kunna använda den diffusionsöppna pappen diviroll så att taket kan andas som det gjorde innan med tegel + spån men den rekomenderade inte monier enligt takfirman sedan pratar man med en teknisk kunnig på monier som visst säger att den kunnat används...

Nu i efterhand så upptäckte jag att det är lite röta vid ena gaveln på takfotsbrädor så att det svarade nog dåligt när de spikade på övre vindskivan, även om det inte är deras jobb att åtgjärda problemet så kan man iaf påpeka att skada finns iaf tycker jag.
 
Alpha skrev:
vojma - Du nämner läktavstånd 370mm antar du menar bärläkten då?

Själv fick jag klen ströläkt 12mm el. om den är 15mm med ett större avstånd än 60cm emellan samt stödbenstakbjälkarna har 120cm avstånd, underlaget är spåntak + ny plyfa, frågade takfirman om varför inte den som rekommenderas enligt moniers anvisningar användes och fick ungefär svaret att den mest används där större kondens bildas alltså olika plåttakstyper samt att vid nybyggen används fortfarande den klenare läkten så jag behövde inte oroa mig, låter logiskt men klart att man undrar för ens egen del.


Frågar er nu, behöver jag det?, tänker dels på ventilationen men också bärigheten vid ev. kliv på pannor, snö osv.


dunken - Firman som la taket här nämnde innan de satte igång att de följer moniers anvisningar och rekomendationer men sedan när man läser så upptäcker man att så icke är fallet, dels läkten, sedan ska ju pappen vikas över vindskivan men också undrade jag om man inte kunna använda den diffusionsöppna pappen diviroll så att taket kan andas som det gjorde innan med tegel + spån men den rekomenderade inte monier enligt takfirman sedan pratar man med en teknisk kunnig på monier som visst säger att den kunnat används...

Nu i efterhand så upptäckte jag att det är lite röta vid ena gaveln på takfotsbrädor så att det svarade nog dåligt när de spikade på övre vindskivan, även om det inte är deras jobb att åtgjärda problemet så kan man iaf påpeka att skada finns iaf tycker jag.

Ja, vojma menar läktavståndet för bärläkten. Ströläkten brukar läggas cc 60 cm och helst ska då varannan ligga över takstolarna. Vet inte vad som låter logiskt i firman svar till dig. Tycker inte det låter logiskt. Varför har dom bemödat sig med att ha två olika sorters läkt för att spara några enstaka kronor. Det är säkert ingen fara, förr i tiden hade man klenare ströläkt och det funkade ju då. Bärigheten för snö/tramp mm tror jag inte du behöver oroa dig för. Eftersom ströläkten ligger dikt på taket så har ju inte en 12x50 sämre bärkraft än 25x38. Skulle bärläkten däremot vara tunnare skulle man få problem med bärigheten.

Mao förmodligen ingen fara för dig, men inte logiskt varför dom tagit "fel" ströläkt...
Vad sa den "tekniske kunnige" på monier ang ströläkten då?
 
Edit: Ser nu förresten att du skriver att det är mer än cc 60 cm mellan ströläkten. Då kanske du kan få problem med bärigheten. Fast inte pga att läkten är 12x50 istället för 25x38, utan att spännvidden för bärläkten kanske blir för stor om ströläkten ligger för glest.


Ursäkta om vi kanske har kapat denna tråden. Borde nog fortsatt i Alphas egna tråd.
 
dunken skrev:
MEn om dom har räknat fel i deras offert så får ju det stå för dom
Ni kanske har missuppfattat varandra. 120.000 kanske är efter ROT-avdrag.
 
Det står klart o tydligt i offerten .
 
Du kan lätt räkna med minst det dubbla i material, frakter, ställning, containers mm mm. Ca 48.000 är rimligare än de 24.000

Dubbelkolla med leverantören så att det inte blivit fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.