Hej,

Jag skulle behöva ett portabelt bord där jag kan såga och borra inför renoveringar. Jag har tittat på Diverse enklare bord som man fäller upp men får känslan av att de inte är särskilt stabila för längre bräder? Kanske de ska användas i kombination med något annat, ex bock?

Arbetsb_nk_Black_Decker.jpg

Hur brukar ni göra?
 
Lite olika beroende på om det är inne lr ute men någon kombination av ihopfällbara bockar, två olika mobila ihopfällbara arbetsbänkar (liknande din bild) och en bred ihopfällbar enstegspall i alu. Väldigt skönt att ha en yta både att arbeta på och för att lägga ifrån sig verktyg m.m.
 
Just i fallet långa lister innomhus har jag använt ett arbetsbord med manuell gersåg på och sen en liten stege som andra änden av foder/list vilar på. Stegen behövs ändå vid uppsättningen så den fyller dubbla funktioner.
 
Kanske en Bosch PWB 600, förvisso grön Bosch men den verkar ha fått gott omdöme.

5197govopKL.jpg

Den Black&Deckor jag tog med bild på har tydligen funnits ganska länge och många verkar vara nöjda även med den trotts märket.

Kanske den övre(Bosch) ihop med ett rullstöd som detta :

20-209_xl_2.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...betsbank/Kul-rullstod-hopfallbart-2000021324/

Vet dock inte hur de fungerar i verkligheten.

Min tanke är att använda bänken där den behövs, både inomhus och utomhus. Nu främst kommer det vara utomhus men den kommer inte befinna sig utomhus när det regnar.
 
Har en Workmate från B&D — faktiskt någonting från dem som jag kan rekommendera. Tror den kom till på sjuttiotalet, innan B&D fokuserade på att enbart tillverka skräp som möjligtvis kan hyllas i tidningen Gör det själv.

Hur som helst är min Workmate riktigt användbar, dock är den inköpt på tidigt nittiotal så jag kan inte uttala mig om dagens variant. Men man fixar rätt mycket med en sådan och ett extra stöd för långa brädor, en bock, ett rullstöd eller tom en strykbräda som jag tagit till mer än en gång...

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Har en hyfsat ny workmate. Tycker de är kanon.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Låter bra! Hur ser ni på fotplattan? Är det något som används?
 
Fotplattan har jag inte använt dess mer då jag inte gör några våldsamma operationer på bordet men visst det kan säkert vara kanon.
 
T
Jag har varianten ifrån Bosch och är jättenöjd. Jag har dock mest använt det till relativt små grejer.
Väldigt smidigt att fälla upp bordet, det går ifrån ihopfälld läge till klart för användning på sekunder! Det går nästan lika snabbt att fälla ihop det igen. Kort sagt, helt nöjd sett till priset.
 
TeeMan skrev:
Jag har varianten ifrån Bosch och är jättenöjd. Jag har dock mest använt det till relativt små grejer.
Väldigt smidigt att fälla upp bordet, det går ifrån ihopfälld läge till klart för användning på sekunder! Det går nästan lika snabbt att fälla ihop det igen. Kort sagt, helt nöjd sett till priset.
Är den möjligen lik den jag länkade ovan?
 
T
snowjim skrev:
Är den möjligen lik den jag länkade ovan?
Ja det är exakt det bordet jag har :)
 
Lyfter en gammal tråd för att slippa skapa ny på samma tema.

Behöver ett portabelt bord att fälla upp i trädgården, om man åker o hjälper nån, och även extra yta i snickarrummet intill min ofta belamrade Sjöbergs etc. Tittat på t.ex. workmate men verkar som de nya inte är lika bra, dessutom rätt otympliga i ihopfällt läge och inte mycket till bordsyta.

Vill inte spendera MFT-pengar alltså.

Stadigast av de jag kollat upp är Husky portabel work table. Visserligen i plast, men med lösa ben som skruvas (stabilt) och skenor för tvingar i metall.

Det är Keter som tillverkar dem, och verkar lättare att få tag på deras egen version utan (?) inbyggt stöd för bordsfräs som Husky har, i övrigt väldigt likt.

Här en film på Husky o bilder på Keter.


https://www.ffx.co.uk/tools/product/Keter-Ket17202215-7290106931503-Roc-Job-Made-Work-Bench

Någons som sett nån av dessa nånstans? Andra prylar från Keter finns ju tom på Classe, men det här verkar man vara tvungen att ta hem från England med 350 kr i frakt...:thinking:
 
Redigerat:
Då hittade man ett "Keter Roc Job Made Work Bench" på Ebay från UK, med hyfsat pris och 15 Gbp i frakt. 1100 sek totalt. Inte billigt, hoppas man blir nöjd!
 
A Alko skrev:
Då hittade man ett "Keter Roc Job Made Work Bench" på Ebay från UK, med hyfsat pris och 15 Gbp i frakt. 1100 sek totalt. Inte billigt, hoppas man blir nöjd!
Exakt vad jag tänkte tipsa om. Jag har ett par workmate-kloner och använder aldrig fastspänningsanordningen. Keterbordet är mycket stabilare, har större yta och tål mer vikt, men tar ändå samma plats ihopfällt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.