Jag ska snart måla min veranda vit och behöver lite hjälp. Vilket sorts märke är bäst att måla med? Vi har använt Flüggers vita oljefärg men den färgen var svartprickig året efter. Jag vill ha en färg som håller.

Jocke
 
Demidekks oljetäcklasyr. Helt outstanding!!!

Har både målat hus och fritidshus med den sedan 40 år tillbaka. Håller garanterat 15 år. Det enda negativa som jag har upplevt är en viss blekning men det får man nog räkna med när man använder oljefärg. Vi har mörkröd färg och då syns nog blekningen mer än vit. Målade nyss om efter 15 år och det var inte pga. att färgen var dålig utan endast rent kosmetiskt att den hade blekts.
 
W
Äkta linoljefärg. Helt outstanding!!!

Håller lätt 15 år mellanmålningarna.
Men eftersom du redan har målat så tycker jag inte du ska göra om det utan tvätta din ett år gamla färg med boracol då slipper du prickarna ett bra tag.
 
Det är så att jag har rivit mycket av verandan för att komma åt vid dränering. Just nu står dem gamla pelarna kvar och nytt golv är lagt. Alltså så behöver jag måla staket och dekorlister mm när detta kommer upp.

Jocke
 
Är det ett gammalt hus så passar linoljefärg bäst. Men är lite mera tidskrävande att måla. Skillnad i underhåll också: Färgen vittrar på ytan (blir vackra färgskiftningar) så man ser tydligt när det är dags att måla om . Då behöver man oftast bara tvätta ytan. Till skillnad från alkydolja där fukten kan tränga in bakom och så blir det flagor som man måste skrapa.

Mögel går tyvärr på alla färger. Men det är vissa av linoljefärgerna och vissa av akrylfärgerna som har klarat sig bättre i Folksams test (vad den nu är värd). Akrylfärgerna förespråkas ju av färghandlarna, men ger en färgyta som inte åldras och som jag tycker därför blir livlös. På ett gammalt hus kan det se 'plastigt' ut.

Linoljefärgen behöver lång tid att torka, så en god idé är då att du sågar upp alla detaljerna och sköter målningen inomhus innan du sätter upp dom. Då har du möjlighet att dränka ändträt ordentligt i olja o färg. Färgen får möjlighet att torka ordentligt och du är mindre väderberoende. Inte kul om det blir en fuktig höst o möglet fäster i det nymålade. Om gillar linoljefärgen kan du vid nästa ommålnig ta dig tid att renskrapa pelarna och det som nu är målat med alkydolja. Gillar du den inte går det alltid att måla över med annan färg vid nästa tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.