skall snart byta kök, funderar lite på vad man skall välja, var får man mest för pengarna?
Jobbar som snickare och har monterat en del kök, men jag ser aldrig några prislappar.

Är det någon som har tipps på någon kökstillverkare som är vettig att sattsa på?
 
Epoq på elgiganten. Dom brukar ha 20% ibland som du kan försöka tajma in.
 
  • Gilla
worker
  • Laddar…
3ple skrev:
Epoq på elgiganten. Dom brukar ha 20% ibland som du kan försöka tajma in.
ok, har du någon uppfattning om priset? om amn jämför med ikea tex?
 
Dom konkurerar ju främst med Ikea så priserna är väl ungefär lika.
Vi passade på när det var 20% så i vårt fall blev det billigare.
Kvaliteten i stommar och lådor bla känns också betydligt bättre.
 
  • Gilla
worker
  • Laddar…
3ple skrev:
Dom konkurerar ju främst med Ikea så priserna är väl ungefär lika.
Vi passade på när det var 20% så i vårt fall blev det billigare.
Kvaliteten i stommar och lådor bla känns också betydligt bättre.
Tack för tippset, Jag har faktiskt monterat ett epoq kök för några år sedan,
 
IKEA är helt OK i förhållande till priset. Har ett IKEA-kök i sommarstugan. Däremot ett kök som skall användas dagligen måste nog få kosta lite mer. Har själv monterat KVIK, HTH och en del andra och tycker nog att KVIK tillhör de bättre.
 
evertb skrev:
IKEA är helt OK i förhållande till priset. Har ett IKEA-kök i sommarstugan. Däremot ett kök som skall användas dagligen måste nog få kosta lite mer. Har själv monterat KVIK, HTH och en del andra och tycker nog att KVIK tillhör de bättre.
vet du hur kvik ligger till i pris?
 
Jobbar själv också som framförallt köksmontör och har plockat godbitar hos olika leverantörer som typ Smedstorp Kök och HTH-kök och kombinerat ihop ett "eget" kök...

Har du inte lite kontakter om du monterar kök till vardags ?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jobbar själv också som framförallt köksmontör och har plockat godbitar hos olika leverantörer som typ Smedstorp Kök och HTH-kök och kombinerat ihop ett "eget" kök...

Har du inte lite kontakter om du monterar kök till vardags ?
Jo. jag har lite kontakter på HTH, men jag vill ändå bilda mig en uppfattning om priser som jag inte har så bra koll på.
 
Redigerat:
KVIK ligger nog på den övre delen av prisskalan men det är med kök som med allting annat; man får det man betalar för.
 
Beror på hur man definierar prisvärt, men vi kommer köra på Länghemskök som vi tycker har en finish jämförbar med Tibro och Ballingslöv. De marknadsför inte mycket utanför sina stora återförsäljare (vilket jag förstått är anledningen till att de kan hålla relativt rimliga priser). Om du har möjlighet att besöka en av deras utställningar, vilket du borde då du bor i Västra Götaland tycker jag du borde ta en sväng förbi en .
 
3ple skrev:
Epoq på elgiganten. Dom brukar ha 20% ibland som du kan försöka tajma in.
Det är ju kampanj just nu, 15% rabatt på kök och vitvaror om man köper på elgiganten.
www.elgiganten.se/kok
 
Pumba skrev:
Det är ju kampanj just nu, 15% rabatt på kök och vitvaror om man köper på elgiganten.
www.elgiganten.se/kok
Se där.

Tycker faktiskt inte att Ikeas kök är prisvärda längre. Men för några år sedan var dem det.
Har själv ett 4-5 år gamalt Ikeakök i sommarstugan och kvaliteten på dom stommarna och lådorna är en helt annan är den idag. Nu lever dem på gamla meriter och det faktum att många konsumenter inte vet att det finns alternativ:/
 
Jag har precis beställt Kvik efter att ha kollat runt en del och får skåpen i nästa vecka när vi börjar bygga köket. Kvik har en komplett prislista i butikerna och på nätet vilket skiljer ut dom från många andra som försöker hemlighålla priset in i det sista, vilket gör det lätt att räkna själv eftersom alla måtten är där också. Marbodal räknade på samma skåp åt oss och kom fram till drygt 90.000 (!!) för det som jag sen beställde från Kvik för 24.750. "Riktigt billigt, under hundringen" sa Marbodal-mannen... Tjena. Det är mer än hela köksbudgeten :)

Vi kör enbart skåp och luckor från Kvik och snickrar resten själv. När jag kollade verkar de ha bäst pris för helt ok kvalitet på skåpen, sen har de saftiga påslag på vitvaror, bänkskivor, diskhoar mm så sånt skaffas bäst från andra ställen.

Kviks prislista 2012 http://publications.kvik.com/Katalog/Priskatalog/2012/SE/V2/
 
Jag kan först nämna att om man tycker Epoqkök och IKEA kök verkar lika så kan det bero på att det är 2 fd köksdesigner från IKEA som startade Epoq!! Jag har själv satt många kök i min roll som snickare och tycker väl rent generellt att när det gäller stommen så är det ingen större skillnad. Faktum är att måste jag plocka ut vad jag själv tycker är sämst så är det Kvik. Jag har haft mest problem vid montering i jämförelse med andra märken, men för det mesta så håller alla kök bra.

Jag håller själv på att rita på kök nu för eget behov. Jag ritade upp ett på IKEA i sverige och landade på 54 852 inkl vitvaror (exkl kyl o frys). Sen ritade jag samma kök på Epoq med likvärdiga vitvaror och hamnade på 55 115 MED deras 15% rabatt!!! Det var lite av en överraskning. Sen gjorde jag genidraget och ritade EXAKT samma kök på IKEA i polen som det i sverige och landade på 31 210 inkl vitvarorna och dagens vxl-kurs!!!!!!!!!!! Där finns det pengar o tjäna, så jag sticker ner dit snart med ett par kompisar. Resan med bil o släp inkl 4 nätter på hotell går på 5 800 spänn, så det blir "bara" runt 2000 kr för min del att få hem köket..... Så för mig är detta sättet det BÄSTA sättet om du väger in kvalitet och pris. Mest för pengarna helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.