Tänker byta ut mitt gamla larm mot ett modernt bättre.
Tänkte be om lite tips och synpunkter.
Var först inne på ett s.k. hyrlarm men släpper det p.g.av högt pris och
inte tillräckligt avancerat. Bor i stort hus med källarvåning och fristående garage.
Har läst det mesta nu och ser att många paket saknar allt man behöver. Priset skenar därför alltid iväg.
Vill inte lägga en förmögenhet på detta, men det skall funka bra och vara stabilt,enkelt att hantera och inte falsklarma stup i kvarten.

Har sonderat marknaden och ser att de stora vanliga butikerna Jula, Kjell, C.O,säljer GSM larmsatser för ca 3000kr.
Sedan finns det ett mellanskikt 10-15000kr och däröver ett antal svindyra larm.
Frågan är om man verkligen får vad man betalar för?

Har en del viktiga kriterier:
1, Skall ha både fast och GSM lina med SMS avisering och backup.
2, Både trådlöst och tråd mixat.
3, Skall kunna hantera trådade kontakter på en trådlös i slinga, gärna många i serie.både på IR och magnetkontakter, Universalingång.
4, Möjlighet att kunna köpa till reservdelar och extra saker i framtiden.
5, Hög kvalitetsfaktor och tillförlitlighet.
6, Stora utbyggnadsmöjligheter via kort m.m.
7, Möjlighet att koppla upp mot vaktbolag.
8, Skalskydd och zon-partitionsmöjligheter.
9, Lång batteritid
10, Rörelsedekkare som klarar djur och värmepumpar.
11, 868 Mhz
12, Tyst larmsignal vid funktionstest.
13, Koppla ur tal och siren på huvudenheten.
14, Fjärrstyrning utifrån, från och tillslag, komponentstyrning.
15, Möjlighet att koppla till icke originalbrandvarnare i serie på en originaltrådlös.
16, Gärna godkänt om det nu verkligen är mer en text på ett papper.

Har kommit fram till att jag behöver ha följande setup:
1st Centralenhet
2st Manöverpaneler 1 eller 2 vägs
1st Fjärrkontroll
6st Magnetkontakter trådlös med universalingång
3st Rörelsedekkare trådlös med universalingång
2st Branddekkare
4st Keypads
3st Inomhussiren trådlöst
1st utomhussiren trådlöst

Har tittat på mängder med olika fabrikat som med min setup kostar mellan
8-25000 kr. Classe och Kjell larmen ligger ju på runt 8-13000 kr med min setup, dom är inte billiga dom heller.
Powermaxlarmen verkar ge väldigt mycket för pengarna och hamnar någonstans i mellanskiktet prismässigt. Verkar finnas billigt från England.
Andra jag tittat på är Agility, Wisdom, Alexor, Viking, Infinite m.m.

Om man köper ett Powermax något av dem, är det något man kommer att sakna eller bli besviken på?
 
Sök efter larm i forumet. Finns många trådar om detta. Teletec/DSC förespåkas av många. Stabilt och går att utöka till oändlighet. Många här på forumet kan dessutom svara på frågor om du får problem under installationen.
Har själv köpt mitt i Sverige, men många handlar sina i USA exempelvis www.alarmsystemstore.com.
 
Lite om mina erfarenheter kring larm:

Efter att ha blivit uppvaktad av en dryg säljare från Securitas Direct (hyr ut Verisure larm) så satte jag igång och roddade lite i larmdjungeln. Insåg rätt snabbt att det blir svindyrt att välja någon av de tre fyra stora aktörernas hyrlarm (Securitas direct, G4S, Trygga hem och Sector). Det helt klart bästa allternativet är att köpa ett larm och sedan ansluta det till någon larmcentral, då kommer man mycket, mycket billigare undan!

Lite månadskostnader för larmcentralstjänster som jag fått:

Falck - 67kr enbart kontakt, 108kr kontakt och fria utryckningar.
Securitas - 80kr enbart kontakt, 180kr kontakt och fria utryckningar
Bevakningstjänst - 80kr enbart kontakt, 175kr kontakt och två fria utryckningar/år

Om man väljer enbart kontakt och att betala per utryckning så ligger dom på mellan 1000-2000kr per gång.

åde Falck och Securitas (då menar jag inte Ocker-Securitas Direct) säljer privatlarm via webben. Bästa dealen jag hittat var från Falck. Där fick jag ett PowerMax Pro med GSM modul, två rörelsedeckare, en rökdeckare, en magnetkontakt och en fjärrkontroll. 7995 inklusive installation (krävs certifierad installation för att jag skall få full premierabatt på min hemförsäkring).

Planen blir att sedan utöka larmet själv med komponenter som jag köper antingen från England eller via nån web-butik här i sverige. Falck tar ganska bra betalt om man köper extra komponenter från dom.

Summa sumarum: jag ser INGA skäl till varför jag skulle betala +30.000kr på tio år för ett hyr-larm eller snarare en vaktmästeritjänst, när det finns detta alternativ.
 
L
Hej,
Jag tror inte att du blir besviken på PowerMax. Däremot klarar de inte riktigt alla de krav du satt upp, men det har jag svårt att se att någon gör.
Rörelsedeckarna har t.ex. ingen universalingång.
Känsligheten för värmepumpar är också svår att helt garantera - beror delvis på placering av detektorn, men det brukar nästan alltid att gå att lösa.
Att koppla icke trådlös brandvarnare på en trådlös går inte heller.

Men som sagt jag tror att du skulle bli nöjd med PowerMax. Men det låter som att du skall köpa Pro modellen. Om du vill ha fler "konkreta" tips är du välkommen att lägga ett meddelande till mig.
 
Tack Lingo för tipsen, tror att det blir ett köp runt jul ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.