Hej,

Vi har fullt upp med allt finlir inför köksbeställning.

Är det någon som har erfarenhet av väldigt breda underskåp med lådor/utdrag. Typ 80-90cm breda lådor. Första intrycket är ju att det är ganska fint och att man får bra överblick och så. Sedan kom jag på att man kanske lätt "spärrar" lådan med sin egen kropp. Jag menar, det är ju lättare att gå åt sidan om man ska dra ut en 40cm bred låda än att gå nästan en meter åt sidan från där man jobbar för att dra ut en 80 cm bred låda.

Det är klart, man kan ju stå rakt framför lådan, men då lär man väl inte utnyttja fullutdraget (och backa 60cm)?

Till saken hör att på det ena stället där denna typ av breda bänkskåp planeras så är det liksom precis inne i U-et på u-köket. Så det är backa eller gå åt vänster som gäller.

Vad tycker ni? Ska man satsa på två smalare bänkskåp eller är det bra med breda?

Hälsn,

/ FS
 
Berda. Dom rymmer mycket mer än 2 smala. Var inte rädd för djupet på lådan, det är inget problem.
 
Vi har övervägande 80 cm lådor i vårt U-formade kök och upplever inga problem. Oftast står man nog framför lådan och backar när man öppnar den och då är det lika vilken bredd man än har. Man får bättre överblick och rymmer mer - bara bestickslådan är en dröm! Så vi ångrar inte en sekund att vi valde 80's lådor. Kan inte komma på någon nackdel.
Bilder av vårt kök finns på http://www.anitha.se/ombyggnad.htm
 
Ok,

Tack för kommentarer. Vi kanske ska köra m. 80 lådorna ändå.

Fint kök datorgumman.

/ FS
 
Men en sak jag observerat på några köksutställningar.

Breda lådor med breda handtag, som tillåter att man drar ut lådan i ena kanten, gör att även jättebra lådmekanismer kan kärva, belastningen blir för ojämn. Det verkar dock inte gälla alla leverantörer (vilket förvånar mig, eftersom alla använder samma fabrikat på lådmekanismer).

Så en liten varning för breda handtag.
 
Vi är INTE glada i åttio..lådor alls. Skulle itne tagit dem om jag vetat bättre - de slår sig :( eller snarare - tyngden gör någe med mekanismen. Vi har varit å justerat två ggr på ett år nu.

Ja inte bredare än åttio i alla fall.
 
Vi valde 60 lådor på alla och är helnöjda fortfarande efter alla år :).Vi har bara två skåp och resten lådor.
 
Gummigum: får man fråga vilket märke/leverantör ni har!?! Vill helst inte köpa lådor som sen kommer slå sig!

mvh
 
Vilket märke?

Alla lådinsatser mm är ju samma hos alla köksleverantörer - det har inget att göra med vem som levererat 'trädelen' :)

I ärlighetens namn så vart vi faktiskt varnade att det kunde inträffa. Vi var hos en köksleverantör som erbjöd 100 cm breda lådor som jag lystet drog i men då sade de att visst snyggt men finns risk att det bågnar - så de var ärliga, sedan sade de att många inte bryr sig utan är ute efter utseendet påsitt kök. Dv s oavsett leverantör - alla bångnar ( förutsatt att det är Blum förstås).

Men dte är justerbart så jag klagar inte våldsamt men det är bra att känna till i förväg.

Hälsar Ingrid
 
Hej!
Vi har Kvik-kök med 120 breda lådor. Funkar hur bra som helst! Och är väldigt snyggt och "rent". Men som någon skrev, det är bra att ha lite mindre handtag, så man öppnar lådorna mitt på och inte drar åt sidorna vid öppnandet.
//Helena

 
Jag skulle nog säga att Blum inte kan beskyllas för att lådor generellt ger sig. De glidskenor som ligger i topp hos Blum för fullutdrag är kullagrade och gjorda för upp till 50kg i belastning. Jag skulle snarare satsa på att lådans konstruktion är det som ger sig. Enkel eller dålig konstruktion ger med sig oavsett vilken mekanism som sitter på sidan. Samma gäller givetvis för beslag..

Ska du ha lådor som håller så anlita en bra snickare... Om inte dimensioneringen är korrekt då håller det inte.

Serietillverkade kökslådor idag är för enkla i materialet. Dom blir billiga att göra men ligger då på gränsen för att hålla.

Bl.a. IKEA säljer kök där Blum används för beslag. De är mycket enklare och billigare än vad man kan få från Blum.

Vad gäller hållbarhet så har jag sett och känt på en 100cm låda med ~30 normala tallrikar i hållare i en låda som blev drygt tung... Denna låda har funnits hos samma ÅF under minst 6 månader för att dema blum beslag. Den går så lätt och visar inga tendenser på att ge efter. 30 tallrikar väger en del.

Givetvis skall man behandla saker försiktigt. Om man avsiktligt drar saker snett så kanske det ger sig om inte beslagen är dimensionerade men då är det fel att ha ett så brett handtag också... Dom som bara vill ha ett designat kök kan säkert köpa ett häftigt sådant för en spottstyver, men det lär inte hålla för att användas och det är ju lite fel tycker jag.

// Edit
Jo, sidobeslagen sitter ju på sidan och ger en rull/glid funktion så om man drar ut långt på sidan av ett handtag så påverkar detta inte glidbeslag men det påverkar en dåligt byggd låda som får diagonala påkänningar och det förstör en klen låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.