Undrar om rörkrökarna har bra marginaler på Värmebaronens pannor. :S
Har ringt runt till några stycken om mitt pannbyte och dom är rätt snabba att dissa pannorna jag är intresserad av och hittar alla möjliga förslag på varför jag ska köpa en VB-panna ist.:cool:
Trevlig fredagkväll på er alla.
 
Kan va för det är en av få svensktillverkade vedpannor, vissa rörkrökare tror kanske att så fort det är svenskt är det bäst. Har svårt att tro att det är den bästa vedpannan.
 
Anledningen är väl att det är den som finns i deras kataloger, dvs Dahl och Ahlsell.. Brukar vara den som det står mest om. Sen finns det iofs bara 2 st modeller till i deras kataloger..

Dom har nog mycket bra marginal på VB pannorna, för deras pannor skulle enligt mig inte kosta mer än max 25.000 ink moms. Mycket gammalmodiga pannor som måste sotas manuellt före varje eldning för att uppnå en maximal verkningsgrad på 86%?? Jag sotar min panna manuellt 2 ggr per år och använder spaken resterande del av året och är glad för det, och har en maximalverkningsgrad på 93.4%..
Bara ett exempel dock, min panna kostar ju lite mer.. Vill dock hävda att VB pannorna tillhör det förgångna, det finns betydligt bättre pannor till samma pris som deras cirkapriser men med nackdelen att din rörkrökare kanske inte vill installera den åt dig..
 
Krilleman
ichgary skrev:
Anledningen är väl att det är den som finns i deras kataloger, dvs Dahl och Ahlsell.. Brukar vara den som det står mest om. Sen finns det iofs bara 2 st modeller till i deras kataloger..

Dom har nog mycket bra marginal på VB pannorna, för deras pannor skulle enligt mig inte kosta mer än max 25.000 ink moms. Mycket gammalmodiga pannor som måste sotas manuellt före varje eldning för att uppnå en maximal verkningsgrad på 86%?? Jag sotar min panna manuellt 2 ggr per år och använder spaken resterande del av året och är glad för det, och har en maximalverkningsgrad på 93.4%..
Bara ett exempel dock, min panna kostar ju lite mer.. Vill dock hävda att VB pannorna tillhör det förgångna, det finns betydligt bättre pannor till samma pris som deras cirkapriser men med nackdelen att din rörkrökare kanske inte vill installera den åt dig..

Nja, du har då aldrig tittat i en dahl katalog, nibe, VB, CTC, BAXI, Focus, och Calmarpannan är dom lagerförda pannorna och finns väl synliga i katalogen.

Marginalen på alla dessa pannor är likvärdiga.

Min egen VB laddar jag mina 1800L x2 från 40º i topp och 20º i botten på två lätta ilägg upp till 85º, helt underbart! Enkla saker är oftast bäst. Att den har lite mindre verkningsgrad bryr jag mig inte om, jag har en naturlig svaghet för när saker är enkla. Jag gillar det!

Men smaken är som baken... :)
 
Marginalerna kanske är likvärdig om man inte jämför med Rinkabyrör. I praktiken är det svårt att sälja en Inova 25% dyrare än Rinkabypriset...

Sen så är det väl bara enkelhet och bra marginal som är plus på Vedolux.
 
Krilleman
Att företagare tar extra pengar på samma saker från tex rinkaby är ju helt enket att han står för garantin på utrustningen, det kostar en slant.

Att tänka på är att installatören står för garantin även om du som kund köpt varan som han installerar, tex en panna, därav att du som kund får oftast betala ett högre timpris på installation av utrustning som du köpt själv.

Låter lustigt men det är sant! Sverige är fantastiskt.
 
Varför skulle installatören stå för garranti på något han inte sållt??
 
Är ju installationen som är på garanti, pannan har ju fabriken som gjort den en garanti på.
 
Krilleman
Ja, men kunden har rätt att hävda garanti genom firman som installerar!
 
Kan man få veta vilken panna du har? so är lite dyrare och bättre?:S ichgary
 
Vilken panna jag har spelar väl mindre roll, förövrigt står det ju i min signatur..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.