Ska köpa varmvattenberedare på 100L. Stora prisvariationer. Vanligen får man ju vad man betalar för, men det stämmer ju inte alltid. Finns det något märke man ska undvika? Är NIBE så bra att de är värda det dubbla priset jämfört med många andra märken.

Jag ska ha den på landet, så den kommer stå tom ungefär halva året.

Tacksam för alla erfarenheter!
 
Just NIBE vet jag inte, men de billiga okända märken som finns på diverse bygglador är inget under av kvalitet. Jag köper själv gärna billiga prylar, men när det kommer till vatteninstallationer är följdverkningarna för kostsamma för att chansa.

Vill du komma billigare undan så kan man ibland hitta bra begagnade beredare på blocket.

Om du har eget vatten så kolla upp om du klarar dig med en emaljberedare eller om du behöver rostfritt.
 
Vi har en Metro Therm 110 l som har fungerat bra nu i 8-10 år. Har för mig att jag såg någon test av VVB (Råd & Rön?) för några år sedan där just Metro 110 l kom bra till då den hade väldigt lite värmeläckage.

Vi köpte den för att den har dolt element och därmed förhoppningsvis inte går sönder lika fort som den gamla pga igenkalkning. Den gamla beredaren med öppet element fick vi byta element på två ggr inom loppet av 5-7 år. Elementen såg ut som glasspinnar. De var helt inkapslade i en stor kalkklump.

Har inte en susning om hur prisbilden ser ut...
 
Nibe är bra!

Vi hade först en Metro, som snart började rosta och läcka, så vi fick byta den.

Men Nibe-beredaren är mycket bättre isolerad, så det inte läcker ut spillvärme.
Metro-beredaren kändes varm på utsidan, det gör inte beredaren från Nibe.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Bättre att köpa en några år gammal (1-5år) kvalitetsberedare på blocket för samma pengar som en ny "lågprisvariant" kostar

Har själv skruvat upp några sådana av märket Nibe och OSO som vi varit mycket nöjda med!
 
Krilleman
När vi river äldre beredare av kända märken på jobbet sparar vi alltid dom om kunden inte vill behålla den.

Brukar inte bli liggandes många dagar innan någon varit och hämtat. Rätt prissatt så går det fort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.