Intresserad av gammalt hus.Tips på bra luft-luftvärmepump och vad kan jag förvänta mig?

Byggnadstyp 1 ½ plan
Boarea 130 m2
Byggnadsår 1910
Grund Torpargrund
Stomme Trä
Bjälklag Trä
Fasad Träfasad
Fönster 2-glasfönster
Ventilation Självdrag
Uppvärmning Direktverkande el och ved
Energiklass B
Energiprestanda 70 kWh/kvm och år
Uppvärmning 12 000 kr/år

Några övriga faktorer som påverkar och som jag inte tagit med? Andra förbättringar som lönar sig i längden?
 
Kostar uppvärmningen bara 12000/år, eller skrev du fel? I mitt förra hus som var ett radhus om 100m2 så monterade jag först en no-name-pump. Bytte den illa kvickt mot en Mitsubishi som klarade hela huset, hade aldrig på något element. I mitt nya hus valde jag också Mitsubishi. Inte billigaste offerten, men bra prestanda och är supernöjd so far. Mindre enplanshus om 80 m2, har inte satt på något element här heller. Var noga att jämföra offerter utefter mer än prislappen, några ville sälja underdimensionerat för att få ned priset. I kronor och öre har jag inte räknat men konstaterat att det blir betydligt billigare än direktverkande el. På köpet för jag bra luft samt ac. https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/kirigamine-zen-design/
 
Tack Robert63, jättebra synpunkter i ett ämne där jag är nybörjare men vill lära mera.. Ja, det är de uppgifter jag fått skriftligt till mig. Energideklaration lär vara på gång, kanske den kan avslöja omkastade siffror.
 
70kwh/m2 på ett så gammalt hus? Låter som att mam haft gratis ved och bara räknat på elen.
 
Massvis med ved? Bra tanke. Ska ta upp det med mäklaren.
 
Instämmer med Robert63, Mitsubishi gör bra värmepumpar. Och de är tysta dessutom!

Här värmer vi hela huset (108 m2 BOA) med deras minsta modell, -25 någonting,
och den går bara på tystaste, svagaste läget, angiven ljudnivå är 19 dB.
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html

För att sprida runt värmen har vi FTX-ventilation, vilket gör att det är varmt i alla sovrum,
fast värmepumpens innerdel sitter i entréhallen/vardagsrummet.
 
Så tacksam för alla reflektioner
KnockOnWood; installerade du FTX samtidigt som luftvärmepumpen?
I mitt aktuella hus är ventilationen självdrag enligt uppgift. Går det att få till en "osynlig" FTX-lösning i ett befintligt1 1/2-plans hus, månne?
 
M
Vi hade Mitsubishi. Otroligt tyst jämfört med andra märken vi tittat på. Tips är att välja en överdimentionerad pump och köra den på lågvarv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.