Som rubriken lyder är jag intresserad av att åtgärda relativt höga radonhalten från marken som går upp i huset samt även minska luftfuktigheten. Vi har förhöjda värden i bjälklagen (tror det var 22%) samt mikrobiell påväxt enligt besiktningen.

Enligt besiktningspapprena har vi mekanisk frånluft och det är en 80-tals villa, så jag funderar på om tätningunder golv är något men också ska fundera på? Verkar inte vara helt tätt. Vi har också gamla telefonuttag som sägs inte är täta?

Vad för helhetslösning skulle ni rekommendera? Kostnaden är också viktig, men jag vet inte om jag kan göra det själv då jag vill att det ska bli bra.

Jag vill ju helst göra åtgärd som tar två flugor i en smäll.

Tack på förhand.
 
Plast på marken i krypgrunden till att börja med. Finns bilder ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plast på marken i krypgrunden till att börja med. Finns bilder ?
Är det möjligt att gör detta själv för en lekman och få det helt tätt? Kan tänka mig att det kan vara frustrerande att jobba med det i den arbetsställningen.

Har tyvärr inga bra bilder då jag inte varit nere där själv mer än vid luckan. Men kan dock se från håll att det inte finns plast på marken. Första partiet är däremot betong?

Ska försöka ta mig ner där imorgon och fota.

Har bara denna bild som kanske är lite poänglös.
 
  • Öppet golvutrymme med väska, röd stol, gasmask; sparsamt och dammigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Ja, det går att göra själv. Är grunden i betong och bjälklaget då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det går att göra själv. Är grunden i betong och bjälklaget då?
Vad jag såg när jag tittande när längs gången i krypgrunden (verkar bara som första delen är betong), ser ut som vanlig mark, jord men är inte 100% förens jag gått ner tyvärr.

Det står i papperna:
Konstruktionsuppbyggnad Isolerat bjälklag. Brädor som trossbotten.
 
Ok, ta med en bra lampa och foto ordentligt. Besiktningsmän är experter på att försöka skrämma upp kunder att köpa deras tjänster och produkter så lita inte blint på dom och deras sk rapporter.
 
  • Gilla
Anonym787 och 1 till
  • Laddar…
Matkradon årgärdas på utsidan av huset, ett undertryck som suger jordluft. Finns det dränering av modernare sort. dränslang. .-
 
Ursäkta att det tog några extra dagar men idag var jag nere i mörkret.
Här kommer bilder med några ytterligare frågor som jag skulle vara tacksam svar på.


1. Kan ni se mögel/svamp? (Har tyvärr inte känt med kniv i virket men jag upplevde att sanden var torr och luften)

2. Någon sa att man bygger så att planken/reglarna inte står direkt på betongen pga fukt, men det verkar det göra här?

3. Behöver det tätas kring rör som går upp, eller är det så här det ska vara?

4. Vad är det för tjocka rör som sticker upp från marken som inte är kopplade? (Finns total 3 st)

5. Vad är det för typ av sand/grus och plast underlag egentligen? Bra eller dåligt?

6. Verkar finns stora otätheter mellan planken/reglarna och ibland ingen plank alls (hål?) som kan ses på bild, är det ett problem?

7. Är det bra med frigolit på murväggarna?
 
  • Inuti ett konstruktionstak, träbjälkar, ojämna ytor, träets ådring är synlig, möjlig renoveringsplats, sammankopplade element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med synliga brädor och en diagonalt placerad stödbjälke. Naturligt trä med mörka mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med isolering under träbjälkar, murade stödblock, torv och sladdar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grunder till hus med träbjälkar och murade pelare, synlig isolering, mörkt utrymme, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått plaströr genom träbjälkar och murad vägg i ouppfint krypgrund eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på krypgrund under hus med synliga träbjälkar och sprucken mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med rör, plastduk, stenar och kabel på jordgolv, svagt belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning av ett hus med träbjälklag, betongblock, avloppsrör och marktäckning av plast och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och brädor i tak, skugga, rå och rustik textur, oavslutad konstruktion, synliga spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund på hus, träbjälkar, isolering upphängd, jordgolv, stödmurar, byggnadsstruktur, krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastventilationsslangar på sandigt golv under hus, mörkt, oordnat, möjlig byggarbetsplats eller renoveringsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med träbjälkar, betongblock och avloppsrör. Skadeskott rör; bör kontrolleras för vattenskador och ohyra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, ta med en bra lampa och foto ordentligt. Besiktningsmän är experter på att försöka skrämma upp kunder att köpa deras tjänster och produkter så lita inte blint på dom och deras sk rapporter.

Vad tycker du om mina bilder i krypgrunden? Ser du något problematiskt eller potentialla lösningar?

Radonet har varit upp vid 300Bq/m3 stabilt ett tag nu i sovrummet... så jag sov i soffan denna natt, min fru bryr sig inte :) Det finns många olika metoder och lösningar på nätet så man blir snurrig... Många verkar plasta in större delen av grunden, täppa igen alla hål, kanske med skum? och ha ett radonsug.

Personligen kändes det inte fuktigt där nere men enligt besiktining ska det vara förhöjd fuktighet i trät.

Vad är bästa vägen att gå nu för att familj med inte så mycket budget?

Tack på förhand
 
Fogskumma hålen runt rören som går upp i bjälklaget och fundera på radonsug. Kan rören som sticker upp i sanden ha med radon att göra?
 
  • Gilla
Leafbranch och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fogskumma hålen runt rören som går upp i bjälklaget och fundera på radonsug. Kan rören som sticker upp i sanden ha med radon att göra?

Jag har ingen aning om det kan var för radon tyvärr och hur det skulle fungera i så fall. Det kan inte var fördraget för ledningar eller något sådant? Det är det ett dödsbo och dom vi köpte från vet inte mycket alls om huset, Huset har mer eller mindre haft en äger sedan huset byggdes (-84).

Vad tror du om virket ovanför, ser det dåligt.fuktskadat ut? Det är ju om man ska ha avfuktare och skapa under tryck osv istället för dedikerad radonsug då det också kanske hjälper mot radonet?
 
Lättbetong i grundmuren och frigolit på insidan upptill. Säkert är marken utanför en bit ner på grunden, därav extra isolering på insidan.Om du kontaktar kommunen så har dom radonkartor som visar var der finns markradon i din omgivning, börja där för att få veta mer om ev radon i huset.
 
J jonaserik skrev:
Lättbetong i grundmuren och frigolit på insidan upptill. Säkert är marken utanför en bit ner på grunden, därav extra isolering på insidan.Om du kontaktar kommunen så har dom radonkartor som visar var der finns markradon i din omgivning, börja där för att få veta mer om ev radon i huset.

Det har jag redan gjort och det är "normalt område" huset ligger på med varken hög eller lite risk för markradon. Men miljöansvarig på kommunen sa att det samtidigt skiljer sig mycket från hus till hus och rum till rum. Garanterar inget tyvärr.

Ja, krypgrunden är en bit ner under marken som du säger så det stämmer nog iden om isoleringen.
 
Vet inte riktigt hur mycket det hjälpa dig , men troligtvis är det en kombination av markradon och lättbetongen. Att bara lägga plast på marken under kommer nog inte att räcka. det är kanske svårt att jobbaa nere, verkar inte vara mer än ca 80 - 90 cm i takhöjd. Kanske det skulle gå rätt bra med att gräva ur kanske 4 st rännor så djupt som möjligt, varav två av dom ligger utmed yttervägg. Någonstans ca 60 cm djupa och om orken finns lite djupare. Därefter lägga dräningsslang och koppla ihop dom med T-rör till 1st 110 avloppsrör vid en yttervägg.sedan sätta en fläkt som kan vartalsregleras får att få ett undertryck på ca 2 mm. och skicak ut det i himlen.Dra igång anläggningen och mäta, därefter kan det läggas plast ovanpå allt med överlapp på min 50 cm och lite sand på skarven. Det skulle då bli en s.k markradonanläggning som det i vissa radhusområden görs på utsidan,med en brunn på 1,5 -2 meters vidd 3 - 4 meter djup och fläkt.
Inte något som jag provat, vet bara att markradon kan sänkas avsevärt och har gjorts av andra här på forumet. Har skrivit om att använda dränslangen på utsidan tidigare och gjorts så av andra. Resultatet är häpnandsväkande enligt en del. Hittar inte någon länk just nu till en sådan tråd.
 
J jonaserik skrev:
Vet inte riktigt hur mycket det hjälpa dig , men troligtvis är det en kombination av markradon och lättbetongen. Att bara lägga plast på marken under kommer nog inte att räcka. det är kanske svårt att jobbaa nere, verkar inte vara mer än ca 80 - 90 cm i takhöjd. Kanske det skulle gå rätt bra med att gräva ur kanske 4 st rännor så djupt som möjligt, varav två av dom ligger utmed yttervägg. Någonstans ca 60 cm djupa och om orken finns lite djupare. Därefter lägga dräningsslang och koppla ihop dom med T-rör till 1st 110 avloppsrör vid en yttervägg.sedan sätta en fläkt som kan vartalsregleras får att få ett undertryck på ca 2 mm. och skicak ut det i himlen.Dra igång anläggningen och mäta, därefter kan det läggas plast ovanpå allt med överlapp på min 50 cm och lite sand på skarven. Det skulle då bli en s.k markradonanläggning som det i vissa radhusområden görs på utsidan,med en brunn på 1,5 -2 meters vidd 3 - 4 meter djup och fläkt.
Inte något som jag provat, vet bara att markradon kan sänkas avsevärt och har gjorts av andra här på forumet. Har skrivit om att använda dränslangen på utsidan tidigare och gjorts så av andra. Resultatet är häpnandsväkande enligt en del. Hittar inte någon länk just nu till en sådan tråd.

Mycket att tänkta på. Men angående betongen så ska det inte vara lättbetong mig veterligen, inte med radon i. Det var förbjudet en bra bit innan 1984. Får jag fråga varför du tror att det skulle vara det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.