Jag vill via fjärrkontroll styra rullgardiner eller gardiner. Jag såg att märket Hafa har rullgardin med motor, ca 2000-3000kr per rullgardin. Dyrt om man ska ha till flera fönster, men kanske svårt komma undan billigare. Det går att köpa motorerna från Kina, finns en uppsjö av leverantörer o motorer, men jag orkar nog inte hålla på o strula. (motorerna kommer dock i standardstorlekar o skall passa de flesta rullgardiner)

Jag har idag en takskena med vanliga gardinkrokar, kan man ansluta någon motorlösning till detta? Det finns hela färdiga lösningar, men också beställningsvara o dyrt.

Idag har jag oxå någon som kallas texienner, en slimmat rullgardin som sitter mellan fönsterglasen, o en kulkedja på insidan av fönstret som man hissar med. Bäst vore om man på denna kedja kunde koppla på en motor. Det finns faktiskt sådana lösningar till båda band o kulkedjor, men det är också helhetslösning där andra vanliga rullgardiner ingår, och troligtvis passar inte motorn till olika kulkedjor där man är beroende av kulans storlek o anstånd.

Någon som kan knuffa mig i rätt riktning? Hafa rullgardiner kanske känns enklast, men det blir kanske också fulast, om jag inte kan takmontera dem o sätta en skena/list som bygger in dem en del.
 
Hej,

m.nu har enheter som gör IKEA/Jusk m.fl. rullgardiner fjärrstyrda för ca 1500.-/st. ( https://www.m.nu/rullgardin-c-112_221.html )

teknken bygger på z-wave som är små trådlösa enheter, så du behöver också en kontroller (finns massa modeller och olika tekniskt svåra att koppla ihop) , men det är väl investerade pengar för sedan styr du allt via smartphone,web, fjärrkontoll etc. och du lär säkert bygga vidare med andra sensorer och brytare..

ett litet tips i alla fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.