Hejsan !

Första sommaren i huset och nu har jag tänk bygga en altan på framsidan, nästa sommar så river jag den gamla på baksidan och bygger där.

Har inte byggt altan själv förrut, utan bara hjälp till vid olika bekantas byggnationer, men såhär har jag tänkt mig.

Ram av 195/45, 6x2,5 meter, 45/45 fäst i nederkant av 6m längderna, 145/45 som reglar sedan med cc60.

På detta ska jag sedan ha diagonal trall i dimesion 28/95 och ett räcke på yttre långsida och kortsida, stolpar av 95/95 eller 70/70 och sedan diagonalt 28/95 mellan stolparna.

Allt ska vila flytande, ej fäst i huset, på antingen leca eller marksten, ska vara en låg altan. Räcket tänkte jag dock fästa i huset på kortsidan.

Botten tänkter jag gräva ur ca 5-10cm, ta bort gräsmattan, sätta markduk och sedan singel som jag packar med padda.

Verkar det vara en bra konstruktion ?

Tar gärna emot tips och idéer !

Mvh Tobbe
 
Det enda jag tänkte på när jag såg måtten var att det kanske kan bli lite smalt med 2,5 meter, det brukar rekommenderas minst 3x3 meter för bord med stolar. Men har man inte plats så har man inte...

Har själv byggt 3x14 meter och kan nog tycka att det blev en aning trångt där vi har bordet och stolarna, en halvmeter till hade varit bättre.
 
Hej

Byggde 3,5 x 6 meter och det blev för smalt det med! Skulle gjort den 4 om jag hade gjort den idag....

//Zolo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.