Hallå där ute,

Undrar om ni har tips på någon/några BRA produkter till badrummet som faktiskt gör jobbet med att ta bort kalkrester i dusch/duschkabin?

Vi har kört med olika produkter genom åren men hittar ingen som är riktigt bra. Blir alltid kvar rester på glasväggarna oavsett hur mycket man verkar använda/gnugga.

Tacksam för tips!

/C
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Enda riktigt effektiva jag testat är HAFA Clean & Shine kalkrent med deras ”kristallboll” dvs en boll av rostfritt stål. Mycket arbete var det men de gamla duschväggarna av glas med kalkavlagringar jag trodde var inetsade blev som nya.
 
Claes Sörmland
Citronsyra som du löser i minimalt med kokande vatten till ett gegg. Några droppar handdiskmedel så att det flyter ut och så penslar du på det. Nu måste det få verka länge, så håll rummet vid 100% luftfuktighet över natten. Spola vatten på golvet och proppa ventilationen. Stäng dörren.
 
G
Kalkosan. Bra mot alla avlagringar man kan hitta i badrummet. Fenomenalt rengöringsmedel för wc-stolen.
 
MrJay
För att ta bort kalk i badrummet fyller du upp en sprayflaska med hälften vinäger och hälften vatten. Skölj noggrant med vatten efteråt. Detta recept funkar till 100% och vi har inte handlat någon kalkborttagningsmedel som helst på många år..
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Jodå jag har testat ättika. Såpass att jag höll på att nästan tuppa av i ångorna… vidrigt.

Det jag pratar om ovan är som jag förstått det baserat på fosforsyra till ganska stor del. Med mekanisk bearbetning via grov ”metallsvinto-boll” så uppnåddes avsedd effekt dvs helt rent.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Tack för era tips och info!

Vi har testat ett antal produkter och metoder genom åren men aldrig blivit riktigt nöjda. Trots en hel del ”elbow grease” till och från.

Ska kolla upp era olika förslag så får vi se hur de funkar.

Om det finns fler förslag där ute dela gärna med er av dem med! :surprised:)
 
C
Fosforsyra, citronsyra, ättika - alla tre är syror som reagerar kemiskt med kalkbeläggningen och löser upp den. Så exakt samma verkningssätt. Skillnaden är styrkan och därmed vilket koncentration som krävs för att ge ett effektivt resultat samt, egentligen mest relevant, priset.

Själv använder jag citronsyra, 1 dl granulat till 1,25 l varmt vatten, samt en skvätt diskmedel för att minska ytspänningen, få lite skumbildning och lösa upp tvålrester. Men det bygger på att du kan hitta billig citronsyra - ÖoB sålde 1 kg:s förpackningar för 60 kr förr. Sprejar på med en pumpspruta. Effektivt men lite obehagligt då det sticker lite i halsen. Drar några drag med en grön scotch-brite-svamp om det finns tvålrester och sköljer av.
 
Vi kör också med Hessa kalkbort, men vid svåra avlagringar på duschdörrarna brukar jag använda en sån fönsterskrapa som man tar bort färg med. Då är det bara att hyvla bort kalken, har inte upplevt att det repar glaset heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.