S
Hej, jag kommer att dra upp en båt på land i höst och den kommer att behöva tvättas. Vid stranden där jag ska dra upp båten har jag varken el eller färskvatten, men ett elverk, Honda eu22i på 2,2 kW, och saltsjön intill.

Högtryckstvätten jag söker behöver alltså kunna suga vatten och gå på generator.

Jag har hittat ett alternativ som jag tror kan fungera:
https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/230v-1-fas-maskiner/kranzle-hd-7-122-ts/
Högtryckstvätt Kranzle HD 7/122 TS med tillbehör, inklusive slang och munstycke, uppställd mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har dock "totalstopp", som jag tror är dåligt för generatordrift. Men jag blir gärna övertygad om motsatsen. Och så är den inte jättebillig direkt.

Jag skulle uppskatta inspel på detta, med högtryckstvätt i min situation. Det är en riktigt djungel av tvättar, och de tester jag har sett tar inte direkt upp mina behov.
 
AXS
Kan du inte ha två pumpar? En som duger och matar högtryckstvätten och sen själva högtryckstvätten.

Du behöver inte mycket flöde eller tryck från den pump som matar tvätten.
 
S
AXS AXS skrev:
Kan du inte ha två pumpar? En som duger och matar högtryckstvätten och sen själva högtryckstvätten.

Du behöver inte mycket flöde eller tryck från den pump som matar tvätten.
Jo jag har iofs en dränkpump, men tänk på att generatorn ger 2,2kW och det blir kanske lite svettigt med en pump till på x antal hundra watt.
 
RoTe
Varför inte en bensindriven högtryckstvätt? Kan du använda hemma likväl som vid båten.
 
  • Gilla
prebbs_se och 3 till
  • Laddar…
AXS
RoTe RoTe skrev:
Varför inte en bensindriven högtryckstvätt? Kan du använda hemma likväl som vid båten.
Bättre förslag än mitt, får det inte låta så kanske det finns något med batteri som ger okej med kraft.
 
S
RoTe RoTe skrev:
Varför inte en bensindriven högtryckstvätt? Kan du använda hemma likväl som vid båten.
De jag sett hittills kostade som tre eldrivna.
 
S
Inser också att min bättre hälft inte alls kommer att gilla en bensindriven tvätt. Vi skulle gärna använda denna i stugan också nämligen.
 
RoTe
S stugfar skrev:
De jag sett hittills kostade som tre eldrivna.
Jasså där ser man, kollade lite snabbt på Amazon och där fanns det för typ 2000kr och uppåt. Antar att högtryckstvättar blivit billiga på sistone, ska genast köpa mig en för 700kr.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
RoTe RoTe skrev:
Jasså där ser man, kollade lite snabbt på Amazon och där fanns det för typ 2000kr och uppåt. Antar att högtryckstvättar blivit billiga på sistone, ska genast köpa mig en för 700kr.
Det är inte aktuellt att köpa en högtryckstvätt av okänt märke från en säljare jag inte känner till. Risken för problem känns orimligt hög.
 
RoTe
S stugfar skrev:
Det är inte aktuellt att köpa en högtryckstvätt av okänt märke från en säljare jag inte känner till. Risken för problem känns orimligt hög.
Du länkade till en högtryckstvätt för nästan 10 000kr. Det finns bensindrivna till salu hos svenska företag för mindre än det. Men vill du va en gringubbe så får du väl vara det.

https://duab.se/garage-verkstad/hogtryckstvattar-tillbehor/bensindriven-hogtryckstvatt
 
S
RoTe RoTe skrev:
Du länkade till en högtryckstvätt för nästan 10 000kr. Det finns bensindrivna till salu hos svenska företag för mindre än det. Men vill du va en gringubbe så får du väl vara det.

[länk]
Hej @RoTe - måste blivit något tok här, jag är inte alls grinig, men jag antar att mitt korthuggna svar gav mig gringubbe-kommentaren. Jag uppskattar dina inspel. Jag har vanligtvis inte problem med att köpa saker på chans Jula eller Biltema, men jag uppfattar det som att högtryckstvättar är benägna att få problem, och att "buy once, cry once" därför gjort många glada.
 
S stugfar skrev:
Hej, jag kommer att dra upp en båt på land i höst och den kommer att behöva tvättas. Vid stranden där jag ska dra upp båten har jag varken el eller färskvatten, men ett elverk, Honda eu22i på 2,2 kW, och saltsjön intill.

Högtryckstvätten jag söker behöver alltså kunna suga vatten och gå på generator.

Jag har hittat ett alternativ som jag tror kan fungera:
[länk]
[bild]
Den har dock "totalstopp", som jag tror är dåligt för generatordrift. Men jag blir gärna övertygad om motsatsen. Och så är den inte jättebillig direkt.

Jag skulle uppskatta inspel på detta, med högtryckstvätt i min situation. Det är en riktigt djungel av tvättar, och de tester jag har sett tar inte direkt upp mina behov.
Jag skulle köra på en Ryobi "högtrycks"tvätt. Den matchar ju inte en riktig högtryckstvätt men är smidig att tvätta med om man inte har något vatten. Däremot ska den inte ha saltvatten enligt specarna, men det går bra med exempelvis en vattendunk.
 
En Honda EU22i kan inte ge 2200 W kontinuerligt. Om jag minns rätt är det kring 1800 W. Jag har tillgång till båda maskinerna, men tyvärr inte just nu. Båda är vid sommarhuset. Jag skulle inte våga chansa på att det kommer att fungera. När vi kör högtrycket från generatorn har vi en Honda på 9 hk. Det är naturligtvis inga problem.

Edit: Nej förresten, vår Kränzle heter HD10. Jag tror att den tar lite mer ström än HD7
 
S
mattiasp mattiasp skrev:
En Honda EU22i kan inte ge 2200 W kontinuerligt. Om jag minns rätt är det kring 1800 W. Jag har tillgång till båda maskinerna, men tyvärr inte just nu. Båda är vid sommarhuset. Jag skulle inte våga chansa på att det kommer att fungera. När vi kör högtrycket från generatorn har vi en Honda på 9 hk. Det är naturligtvis inga problem.

Edit: Nej förresten, vår Kränzle heter HD10. Jag tror att den tar lite mer ström än HD7
Hej, bra input - ja visst verkar det vara lite balansgång. HD7/122 är lite mindre och specad till 1,6kW. Men den har ju numera som jag fattat det ett "totalstoppsystem" som innebär att den startar /stoppar varje gång man trycker in/släpper handtaget, och det kan kanske bli dumt med startströmmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.