Vad är det för fräs du har fått då? Du får väl återkomma med synpunkter på vad du tycker om artiklarna i GDS.
 
Rund_skruvad skrev:
Jag tycker att GDS artikeln var utmärkt för att en nybörjare
Själv har jag dessutom uppskattat många av de podcasts som finns samlade här. Det finns ett antal om routing. Men man tjänar på att tanka ner först så man ka spola ibland...

http://www.woodworkingonline.com/category/podcast/page/2/

--- Mats ---
 
På något märkligt sätt tycker jag att allt som har med tidningen GDS att göra blir så makalöst tråkigt. Visst GDS-kursen är gratis, men letade jag nybörjarinstruktioner skulle jag inte tveka att betala de knappt 200kr en bra bok i ämnet kostar. Då skulle jag kika på "Mastering the Router. A complete course" av Ron Fox, eller Alan Holthams "Complete Routing", som är dyrare men mer omfattande. Fördelen med engelska böcker jämfört med amerikanska är att de dels anger mått i mm i första hand om man tycker att det är en fördel, och att de är orienterade mycket mer mot insticksfräsar/plunge routers som är helt dominerande här samt att de märken de använder i större omfattning finns tillgängliga i Sverige.

Ska man ta klivet upp på toppnivån däremot får man nog söka sig över Atlanten och kika på Bill Hylton's "Router magic", men det är knappast det man börjar med.
 
Läs du/ni snabbskolan i GDS, ta sedan alla papper/böcker och lägg dem i en kartong. Gå sedan ut till fräsen och kör lite trial/error, den absolut bästa skolan...
 
Klart man ska köra lite learning by doing, men det blir oftast mer både learning och doing om man låter sig inspireras av litteratur/webben/film osv.
 
Jodå, jag läser det mesta jag kommer över på min lediga tid... Men för en som precis har fått sin första fräs tror jag en enklare förklaring och sedan praktik är bäst. Jag dreglar över många podsändningar m.m. men jag tar dem med en nypa salt. Skulle man ex. köra en dag som de legendariska gubbarna på router workshop, skulle man ha grav dammlunga och korta fingrar... Läser man för mycket i de amerikanska magasinen riskerar man dessutom att börja producera mörka, tunga, frontförsedda skåp med lådor som glider på trälister utan att man själv märker det. ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.