Dynboxar, eller dynlådor är en artikel som dykt upp de sista åren. Det verkar oerhört praktiskt att kunna lägga ner sina dynor till utemöblerna i skydd direkt på altanen istf att släpa in dem.
Dessvärre är de som finns på byggmarknader och varuhus antingen rackliga eller väldigt fula, och vissa kombinerar faktiskt de två epiteten på ett mycket osmakligt sätt.
Alla är dessutom för små och dynorna går inte ner utan att vikas mångdubbelt.

Så vad gör en husbyggare med verktyg som skriker om uppmärksamhet? Man bygger en själv såklart!

Jag byggde en ram av 45x45 tryckimpregnerat virke, klädde den med 16x70 tryckimpregnerat, sen skaffade jag en 18mm furuskiva att ha som lock.

Nu år frågan: jag har ju visserligen lutat locket något framåt, men det kommer ju säkert att bli ganska vått när det regnar.

Vad ska jag välja för typ av färg?
Den ska klara av vädrets makter och samtidigt inte färga av sig.

Jag köpte en vit oljebaserad lasyr igår man har inte målat än. Vad tror ni, kommer den att funka?
 
Mitt förslag är att måla ovansidan med en riktig akrylatfärg. Då får du en bättre yta som är lättare att hålla ren och som inte blir lika smutsig. Glöm inte att impregnera och grunda först.

 
Ska du måla bara locket eller det impade oxå?

Skulle vänta något år eller två innan det impade målades.
 
Nä, det är bara locket. Eller locken, samma sak gäller för två lådor jag byggt i samma stil på verandan.
Jag har ju lurat på impregnerande grundningsolja+grundfärg+ två strykningar med nån oljebaserad färg precis som du säger common, men det är ju så fantastiskt mycket lättare med ett eller två lager lasyr.
Man börjar väl bli slö på gamla dagar. :-[

Är det fler som tror att laserat blir skitigt...?
 
KarlXII skrev:
Är det fler som tror att laserat blir skitigt...?
Ja, men du kan väl dra en klarlack över lasyren. Då får du en vatten och smutsavvisande yta. ;)
 
Tjena!

Det tryckimpregnerade virket bör du behandla på en gång (Om det är nytt). För skulle man ju vänta minst 1 år innan man gjorde någon behandlig. Men impregneringen har ändrats. Jag vet inte exakt vad det är men dom har vart tvungna att ta bort vissa ämnen ur den.

På front-, bak,- och sidostycken skulle jag kör på en sväng med vanlig trall olja. Du kanske har en skvätt i garaget?

På locket SKA du ha en alkydoljefärg. Lasyren du har går alldeles utmärkt. Kör du med den är det ju som sagt först en sväng med grundolja. Efter det minst 2 strykningar med lasyren. Lasyren bygger ju inte så tjockt med färg så 3-4 strykningar vore nog bäst.

Om det blir skitigt med med lasyr? Nej inte skitigare än trallen, grillen, bilen etc etc. Däremot kommer trät att mörkas efter några år.

Lycka till!

 
Tack för tipsen!
Jag har gnott på lasyren på locket, resten är obehandlat.
Undersidan av locket ska oljas...vid tillfälle. ;)

Skåda resultatet, gott om plats för dynorna:
lada.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.