Hemmakatten
Vårt hus blir med liggande spontad panel 120 mm. Den skall laseras i gråbrunt, dvs. inget rött eller gult utan mera grått/svart i det bruna.
Det skall vara vanlig tunn trälasyr och ingen täcklasyr. Vilket fabrikat har bra lasyr som kan brytas i valfri kulör?

Huset kommer att byggas i höst/vinter. Vi har ingen möjlighet att förvara virket inomhus coh inte heller måla innan panelen slås upp. Hur viktigt är det med grundinoljning och målning innan? Hur viktigt är det med målning efter panelen är på plats? I värsta fall kan det dröja tills nästa sommar innan huset målas.
 
Ett tips (kanske?):
Har ingen egen erfarenhet av Jotuns lasyr Trebitt men kikade i deras broschyr och där fanns definitivt intressanta nyanser att titta närmare på.

Lycka till - verkar vara ett spännande hus ni är på gång med :)
 
Hemmakatten
Tack för tips. :)
Ytterligare fråga är om man skall ha linolja som bas för lasyren eller vattenbasert?
 
Langbein
Hemmakatten skrev:
Vårt hus blir med liggande spontad panel 120 mm. Den skall laseras i gråbrunt, dvs. inget rött eller gult utan mera grått/svart i det bruna.
Det skall vara vanlig tunn trälasyr och ingen täcklasyr. Vilket fabrikat har bra lasyr som kan brytas i valfri kulör?

Huset kommer att byggas i höst/vinter. Vi har ingen möjlighet att förvara virket inomhus coh inte heller måla innan panelen slås upp. Hur viktigt är det med grundinoljning och målning innan? Hur viktigt är det med målning efter panelen är på plats? I värsta fall kan det dröja tills nästa sommar innan huset målas.
Gråsvart, kan det bli snyggt ???
 
Annaman skrev:
Usch va fult ;D
>:( Vet hut! :p
 
Hemmakatten
Måste har varit väldigt otydlig, vilket jag ber om ursäkt för. :)
Lasyren skall vara BRUN. Dock finns det väldigt många bruna kulörer och jag försökte beskriva hur vi ville att vår bruna kulör skulle vara. Den skall INTE vara med dragning åt rött eller gult, utan snarare en BRUN med mer grått och svart i sig.
Vet att kulörer är jättesvårt att beskriva och än mer svårt att inhandla. Är därför extra tacksam för tips. :)
 
Jag har blivit förälskad i en mörkblå (marin) :-[ alkydoljebaserad lasur som finns att köpa hos överskottslagret och därför också väldigt billig. Nu har jag målat alla trädetaljer med denna färg såsom vedskjul, trädgårdsmöbler, sandlåda, kompost, trädgårdsverktyg, vedbock, skottkärrehantag...

Finns även i andra kulörer.
/CC
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.