Jag har ett Helo Cup aggregat på 6 kW till bastu på 6,8 m3. Enligt Helo's rekommendation är det aggregatet avsett för volym 5-9 m3. Nästa storlek, 8 kW, är avsett för 9-13 m3.

Det blev installerat för drygt ett år sedan men jag kan inte komma över att det känns ta sån tid att värma upp bastun. Aggregatet höjer 1 grad varannan minut = 30 grader per timme. Det tycker jag är långsamt. Tog aldrig tid på det gamla Tylö aggregatet som jag böt ut men absolut att det var märkbart snabbare.
När det tar sån tid måste bastubad planeras och nån spontanbastning när man får besök blir det inte.

Jag kör det på 3-fas ström och alla elementen lyser röda under stenarna. Vad har ni andra för effekt, volym och uppvärmningskurva?
 
Vilket material är det på väggarna? Är det mye tegel/betongvägg eller mycket glas så krävs högre effekt.
Den gamla Tylön kanske var av högre effekt? Helo har mera sten, det kan förlänga uppvärmningstiden ngt. Är stenarna staplat för tätt så kan du få problem med uppvärmning . Ventilation? är avluftningventil i väggen öppen under uppvärmning? (ska bara vara öppen under bad och upptorkning)
Rent teoretiskt så skulle det där aggregatet vara stort nog, men jag har lärt mig att lätt överdimensionering skadar inte.

MVH
Sakke
 
Konstigt.
Jag har enharvia vega 6kw och 6,5m3. Funkar klockrent.

Kolla ventil, väggmaterial som sakke föreslår.
Man brukar räkna x1,5 om man ha ytor annat än bastupanel med bastuplast/masonite bakom.
 
Sakke,
Vad tror du om att jag byter mitt harvia vega bc60 mot denna?

http://www.ikikiuas.fi/ikikiuasfi/tuote.aspx?tuote=1925

140kg sten.

Torde ta en bra stund att värma gentemot de 40kg jag har idag....

Men vackert är det!

Minbastu blir varm på drygt 20min idag. Det står en timme uppvärmning på ikis hemsida...
Vad tror du?

Tacksam för svar...

/G
 
pianist skrev:
Sakke,
Vad tror du om att jag byter mitt harvia vega bc60 mot denna?

[länk]

140kg sten.

Torde ta en bra stund att värma gentemot de 40kg jag har idag....

Men vackert är det!

Minbastu blir varm på drygt 20min idag. Det står en timme uppvärmning på ikis hemsida...
Vad tror du?

Tacksam för svar...

/G
Tar säkert lite längre tid att få varm, ja. Det står 40-60min på produktbeskrivningen så om rummet inte är helt i övre del av vad den är lagad för så bör väl 40min hålla. När det är så mycket sten så kan man börja bada , bara stenmassan är varm, rummet behöver inte ha mer än 50-60grader i temperatur.

MVH
Sakke
 
Jo. Jag brukar börja redan kring 50. Men med massor av fukt.
 
drsakke skrev:
Vilket material är det på väggarna? Är det mye tegel/betongvägg eller mycket glas så krävs högre effekt.
Den gamla Tylön kanske var av högre effekt? Helo har mera sten, det kan förlänga uppvärmningstiden ngt. Är stenarna staplat för tätt så kan du få problem med uppvärmning . Ventilation? är avluftningventil i väggen öppen under uppvärmning? (ska bara vara öppen under bad och upptorkning)
Rent teoretiskt så skulle det där aggregatet vara stort nog, men jag har lärt mig att lätt överdimensionering skadar inte.

MVH
Sakke
Det är träpanel i trähus med plast eller masonit bakom panelen. Ventilationen stängd. Det som kan påverka är väl att Helo'n har 23 kg sten och Tylö'n hade mindre än 10 kg. Ska prova packa om för jag har lagt in stenarna omsorgsfullt för att få i så mycket som möjligt. Då kan jag ju kan åstadkommit dålig luftgenomströmning som förlänger uppvärmningstiden. Att ta ur ett kg och istället få kortare uppvärmning vore ett bra byte.
 
23 mot 10kg är inte så stor skillnad (ja, det är dubbelt med mängden är fortsatt inte så stor). Kan hända att det hjälper ngt med omlägging av sten.

MVH
Sakke
 
Hur gick det?
 
Plockade ur lite sten och stuvade om lite på översta lagret. Ingen större revolution men i alla fall märkbart bättre. Ska ta tid när jag har tid att ta tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.