Hej Alla
Jag skulle vilja köpa en bra bok om el-installation.
Inte för att jag tänkt koppla själv men så att man kan göra skisser hur man vill ha det och bygga in rör osv ...
Någon som har något bra tipps?
 
Finns inget sådant...

Tyvärr
 
Nja... nog finns det litteratur om elinstallationer alltid. För en lekman skulle jag kunna rekommendera någon av Ellära-böckerna för Elektrikerprogrammet på gymnasiet, dessa finns att köpa hos välsorterade bokhandlare. I dessa får man en grundläggande information gällande installationsel etc.

Kom ihåg att du inte bör omsätta övningarna i boken till handling utan övervakning av en erfaren elektriker, helst med behörighet.

Lycka till
 
och i EL AMA står det en del om hur och var saker och ting ska vara den finns i bokhandeln
 
kolla in www.gelia.se de har video/dvd skolor, jag har vvs skolan, ritkigt bra !
finns oxå att köpa på tex silvan
 
Finns två bra böcker.
"Elinstallation yrkesmannaskap Montörshanbok ISBN 91-47-01555-1"
"Elinstallation yrkesmannaskap Faktabok ISBN 91-47-01553-5"

Finns att beställa i en bokhandel nära dig. t.ex Bokia Åkerbloms i Umeå

/Bosse

 
Är detta den EL AMA som tipsades om här i forumet?
http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6361601

Det var en riktigt dyr rackare. är det för att mjölka el-företagarna eller att hindra hemmapularna från att köpa? (bara en tanke, behöver inget svar)

Är det rätt bok att köpa om jag vill kunna läsa mig till var kontakter m.m ska placeras för att det ska bli enligt standard? Täcker den även VP-rördragningar?

MVH /Zax
 
Kan jag tolka ditt svar som att dom två böckerna motsvarar innehållet i EL AMA?

Ja, jag vet att det är behörighetskrav på dragningen. Om du vill veta varför jag är intresserad av litteraturen så är det av flera anledningar.
Jag vill planera själv hur det ska se ut i mitt hus, och därför vill jag veta lite om standarder för placering av kontakter mm och var rören ska gå. Jag har haft hantverkare hos mig många gånger tidigare, och kommit till slutsatsen att om man inte har 100% klart för sig vad det är man vill ha, blir man ofta besviken på resultatet. Därför vill jag ha koll på vad jag ska beställa, och kunna ställa krav på att det blir rätt gjort. Då blir jag en nöjd kund, och elektikern har en kravspecifikation att utgå ifrån, vilket underlättar hans arbete. Alla nöjda!

Vad gäller behörigheten, så får jag väl dra rören själv om det är under uppsyn av någon med behörighet. Då jobbar jag tekniskt sett under behörigheten, och allt är enligt gällande regler. Eller har jag fel?

 
Du ska vara anställd av behörig vid allt arbete som ingår i elinstallationer, det är inte bara behörigheten utan även en del ansvars och försäkringsfrågor, om nått skulle gå snett
 
Vilken typ av anställningen gäller det? Fast, projekt, tillfällig, tim, praktik? :cool:

Hittade böckerna på adlibris. Montörshandboken hade kommit ut i ny utgåva med ISBN-nr:
914701878X


Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.