Mikael_L
Finns det fler än jag som har en känsla att de cykelslangar man köper idag är mycket sämre än de för .. 40 år sedan ... ;)
Tja, jag vet inte riktigt, men håller inte så länge, och känns lite mer som plast än gummi, typ ...

Var köper man de bästa cykelslangarna.
Ja vi kan väl diskutera cykeldäck också här, om det finns bra tips på sådana (men där är jag inte lika bekymrad över dagens utbud och kvalitet).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört på biltemas utan problem. De jag har haft problem med är från clasohlsson. Dels var de som du nämnde plastiga. Men det var dessutom någon typav universalstorlek som var för liten för mitt däck, fast det skulle passa. Den blev det punktering på på nolltid.

Liknande erfarenhet på däck, Clas hade en variant som var väldigt bra på att plocka upp grus, det gragde sig sedan snabbt genom det tunna däcket. Jag lyckades få punktering både fram och bak efter att ha korsat en sandad asfaltsväg….

Biltemas punkteringssäkra håller, men är kanske inte de mest lättrullade.

Men köp INTE biltemas dubbdäck. De är kass.
 
Jag tycker tvärtom att både slang och däck är bättre idag. Nästan inga punkteringar numera.
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Jag tycker tvärtom att både slang och däck är bättre idag. Nästan inga punkteringar numera.
Du har kanske nästan slutat cykla ... :D
 
Jag kör Schwalbe, brukar slinka med ett par slangar när man köper delar till cykeln på bike discount.

Slangarna går knappt att laga längre så det är enklare att bara byta slangen.
Oftast har våra slangar gått sönder av att man inte pumpat däcken utan man nyper sönder slangen när man kört över nått.

Kör Schwalbe marathon plus på min vardagshoj och den bättre hälftens pendlarhoj. Körde Schwalbe Lugano på racern, och där slet jag nog ut däcket innan jag fick punka.

Den bättre hälften har för övrigt pendlat 8km enkel väg till jobbet i två år nu och det är jag som har hand om servicen.
Har på sin höjd lagat en punka, men har fått byta ut ett blankslitet bakdäck.
Pendlingshojjen:
Cykel, vit och grå, dämpare fram, terrängdäck, kedjeväxel, svart sadel, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä tvärtom två mil enkel väg till jobbet
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ger också en tumme upp för Schwalbes slangar. Pendelcyklar till och från jobbet ca 10 mil/vecka, dock ej vinterväglag. På 3 år har jag inte haft en enda punktering. Cyklar mest gata och cykelväg.

Blankslitet ett par Pirellidäck men nu ska jag testa Schwalbe Marathon 365 för året runt bruk och passade på att beställa slangar eftersom det var billigt, kan ju alltid vara bra att ha hemma.
https://www.bikester.se/schwalbe-no.17-slang-28-M155210.html#cgid=37139
 
Mikael_L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag har bra erfarenheter av Schwalbes slangar. Har ofta valt någon som beskrivs som extra stark och tjock. Det var ett tag sedan jag köpte någon men exempelvis denna skulle jag kunna slå till på om jag behövde en:

[länk]
Och de här hade rätt schyssta svarta priser just nu.
Jag kanske kastar iväg en beställning på Schwalbe-slangar. Det verkar vara flera som hyllar fabrikatet.

Ja det var bra svarta priser även på länken ovan, i Per Favore's inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Favore och 1 till
  • Laddar…
Jag kör continental med racerventil och Grand Prix 5000 däck. Peppar, peppar aldrig punka
 
Har ett gäng 36g ride now tpu slangar.
De skall hålla lite bättre men den första jag prova fick punka redan efter en mil eller 2.
Då var ju däcket rätt dåligt iof.
Vittoria terreno som oxå verkar ha rätt dålig hållbarhet.
 
Continental slangar till alla typer av cyklar. Schwalbe däck på pendlar cykeln.
 
Jag köpte storpack med slang för flera år sedan. Sedan dess har jag inte haft en punktering trots pendling i alla årstider. Har inte använt en enda av de köpta. Måstf vars något psykologiskt. :) Mycket beror nog på att däcken är punkteringsskyddade numera och racern kom inte ut en gång i sommar.
 
Fundera också på varför du får punka för det är inte normalt.
Är det snakebites för att du har för lågt tryck och kör över en trottoarkant?
Är det ett fälgband som har halkat snett?
Har du ett vasst föremål kvar i däcket som återkommande sticker hål på slangen?

Jag kör oftast på Schwalbes tunnaste och lättaste slang bara för att hålla nere den roterande vikten, framförallt för barnen så gör ca 200g per hjul märkbar skillnad.
 
Jag gick över till slanglöst för några år sedan bla pga många punkteringar och dåliga reparationskit. Har fortfarande slang i en gammal mtb som får rulla i grisväder. Har hällt lite tätningsvätska i slangarna och det tätar i vilket fall mindre punkteringar. Tätningsvätskan förfaller dock med tiden och geggar ihop slangen. Inget som håller i flera år, men dock väl 2-3.
Slanglöst har fortfarande sina utmaningar och passar bäst för cykelentusiaster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.