Hej

Ska köpa elaggregat till vår blivande bastu. Behöver nog ett på 8kW. Svärfar och min far har bägge köpt (billiga) Harvia aggregat på K-rauta - ingen är nöjd ! Har forumet något tips vad man ska satsa på.

/Micke
 
Kolla på aggregat från Kastor, du kan även hitta dem med Tylö-märket. De har en hel del snygga svarta och rostfria.
 
Hej!

Man kanske skall kolla varför de inte är nöjda?
Då får man en lista med viktiga köp-parametrar att titta efter.

*Har aggregaten gått sönder fort?
-kolla garantier som erbjuds

*Blir bastun för varm eller för kall?
-för stort aggregat
-för litet aggregat
-felaktig ventilation i bastun
Viktigt att välja rätt storlek på aggregat och planera ventilationen rätt.

*Skall det kastas mycket bastu (löyly)?
-stort stenmagasin är bra i så fall

Kommer inte på mer just nu, men fundera på vad som är viktigt för er.

/ama
 
Vi har ett Tylö aggregat och är supernöjda. Det är ett 8Kw kombiaggregat, dvs det går att bada traditionell bastu såväl som ångbastu med samma aggregat.

Supernöjda som sagt
 
Hemmakatten
www.bastupunkten.se har en hel del aggregat. Vi har köpt ett därifrån, dock är det vedeldat.
 
Kan ju berätta hur vi valde vårt som vi är väldigt nöjda med:

*Följde tillverkarens rekommendationer när det gäller storlek på aggregatet. Räknade alltså på vilken effekt vi behövde
*Läste rescensioner på diverse bastu-sajter (det hjälper att kunna finska...).
*Bastukastning är viktigt hemma hos oss, alltså ville vi ha stort stenmagasin. Små magasin kyls snabbt ned och klarar inte att ge en fuktig bastu.
*Läste oss halvt fördärvade angående ventilation och planerade därefter.

*Säkerhet och utrymmeskrav tittade vi också på, vi valde ett aggregat som är extra-isolerat. Mindre säkerhetsavstånd till vägg och man kan lägga en hand på aggregatet (förutom öppningen med stenar) utan att bränna sig.

Vad blev det då? Helos Pikkutonttu (Lilltomte), 6,6 kW, har haft den i 4-5 år nu (minns inte hur länge)

/ama
 
Har harvia sound 6kW och är nöjd. Bra bruksanvisning och funktion som man kan önska. Dock är det ju inte så mycket som kan gå fel när man bara har två vred poå aggregatet ;)

Stort stenmagasin är det också ~20 kilo som räcker åtminstone för mig.
 
v-g skrev:
Har harvia sound 6kW och är nöjd. Bra bruksanvisning och funktion som man kan önska. Dock är det ju inte så mycket som kan gå fel när man bara har två vred poå aggregatet ;)

Stort stenmagasin är det också ~20 kilo som räcker åtminstone för mig.
Har samma aggregat men 8kW och är också nöjd. Men aggregatet är både relativt billigt och dessutom inköpt på K-rauta så det är nog inget för trådskaparen...
 
Hallå igen

Trådskaparen har absolut inget mot K-rauta,. Tvärt om handlar i princip allt material där ... Far och svärfar upplever att bastun blir varmare och varmare. Har man ställt in 70 grader så blir det 70 sen 80 sen 90 osv.

Vad jag ville ha svar på när jag skapade tråden var om det är dumt att köpa ett billigt aggregat för att spara några tusenlappar. Å andra sidan så¨är det väl som med det mesta - man får vad man betalar för. Lutar åt ett Tylö Sport 8kW eller ett Tylö kombi för att kunna ångbasta. Gör man det i den "vanliga" bastun?

//Mikael
 
Jag har ett aggregat från http://www.bastahelsingborg.se/produkten.html som heter IKI. Rymmer väldigt mycket sten och har därför lite längre uppvärmningstid, men ger en mycket fin bastukänsla, nästan lika bra som ett med vedeldat. Mycket mer ånga än med ett "vanligt" aggregat. Dessutom är det snyggt att se på.
 
mikmal skrev:
Hallå igen

Trådskaparen har absolut inget mot K-rauta,. Tvärt om handlar i princip allt material där ... Far och svärfar upplever att bastun blir varmare och varmare. Har man ställt in 70 grader så blir det 70 sen 80 sen 90 osv.

Vad jag ville ha svar på när jag skapade tråden var om det är dumt att köpa ett billigt aggregat för att spara några tusenlappar. Å andra sidan så¨är det väl som med det mesta - man får vad man betalar för. Lutar åt ett Tylö Sport 8kW eller ett Tylö kombi för att kunna ångbasta. Gör man det i den "vanliga" bastun?

//Mikael
Hej

Det tror jag inte heller :) Poängen var att du knappas kommer att springa iväg till K-rauta och köpa ett billigt Harvia aggregat om både fin far och svärfar är missnöjda trots att vi tycker att det är OK.

Vi var först inne på att köpa en tylö MPE 8kW (ungefär som sport men med separat manöverpanel tror jag) men hittade sen harvia sound på K-rauta. Anledningen att vi ändrade oss var att det var mycket billigare, snyggare design och ett större stenmagasin. Tyvärr ingen separat manöverpanel.

Jag skulle inte tro att tylö sport och harvia sound skiljer sig så mycket åt så om du vill lägga lite mer pengar så skulle jag istället rekommendera som flera redan skrivit att hitta ett aggregat med ett större stenmagasin vilket ger en behagligare värme i bastun.
 
Tror att just avsaknaden av den separata manöverpanelen är det som gör att aggregatet "driver iväg" lite. Tycker inte det är 100% konstant temp i min bastu heller men vad gör väl det? Reglerar själv värmen med inluften (direkt utifrån) och sen kan jag öppna utsuget som "tömmer" bastun uppe vid taket.

Problemet tippar jag inte är specifikt Harvia utan alla utan separat kontrollpanel.

Kan ju ha att göra med att aggregatet kör sin värme och när bastun blir varm i väggar/tak/lavar så räcker effekten till att göra det "varmare". Då skulle en "manöverpanel" komma till sin rätt.

Tycker temperaturen är det minst viktiga om den driver en 5-10 grader. Hiva på mer bad bara så är det lika hett igen. Eller vänta med densamma så sjunker den upplevda temperaturen det är ju trots allt den som spelar roll inte vad termometern säger.

Tyckte och tycker det dock inte vara värt flera tusen för något som i praktiken inte spelar någon roll. Iofs är det flashigt också ;)

Bastade senast igår i min bastu och den funka då prima ;) Synd man är en sån vekling. Finska blodet är som bortblåst :D
 
Lånar tråden lite.
Har köpt ett Mega SO6 Tylö aggregat men inte installerat detta än.
Någon som har erfarenhet av detta agg?
Är det bra/dåligt?
Hur ser den rostfria ytan ut efter ett tag med vattenstänk etc?
 
Jajamen, har ett Tylö Mega SO6 rostfritt sedan 3 år, men det tillverkas av Kastor i Finland som är ägt av Tylö sedan 2001. Så vill ni se hela sortimentet så får man kolla hos Kastor då Tylö inte satt sitt namn på samtliga, men Kastor säljs av Bauhaus. De har för övrigt ett runt aggregat i täljsten vilket ser snyggt ut.
Aggregatet sväljer ca 30kg sten vilket räcker för några skopor vatten utan att de kyls för mycket.
Det blir vattenstänk på det rostfria, men torkar du det med jämna mellanrum med en microfibertrasa så håller det sig hyfsat snyggt. Det rostfria är inte helblank utan har en lite borstad struktur. Men efter 3år ser det ut som nytt då även den inre plåten är gjord i blankt rostfritt.
Har sett deras större aggregat på många hotell i Finland.
Men ska man vara riktigt ärlig, så ska det till mycket för att misslyckas tillverka ett elaggregat då det i princip endast är ett värmeelement+termostat och lite metall.
 
Det aggregat som jag har, IKI 6 kw, rymmer 120 kg sten. Det är skillnad mot de 20 - 30 kg som nämns här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.