Jag vet att det har diskuterats tidigare här, men jag har sökt på tidigare inlägg, och blir fortfarande inte klok på saken:

Skall man välja parabol eller boxer för det nya huset?

Jag vill köra tv genom min HTPC, och vill gärna ha en lösning som fungerar smidigt tillsammans med denna (alltså en mottagare som kan byggas in i pc'n)
Jag vill helst kunna se båda 3'an och 5'an - vilket gör det väldigt svårt att ha parabol
Vill ha en lösning som snart kommer att stödja HD formatet (i MPEG4)

Det är väl de omedelbara kriterier som jag väljer utifrån. Sen gör det jo ingen om det inte nödvändigvis är den dyraste lösningen heller ;)

Alla inputs tas emot med glädje - Det börjar dra ihop sig... Flyttar in till påsk :D
 
Du har en del inkompatibla krav. HDTV kommer att hända först (med flera års marginal, gissar jag) på parabolsidan, men 3:an och 5:an i kombination får du inte till där med mindre än ett kostsamt dubbel-abbonemang. Sådana i sin tur kräver att dubbla kortläsare, vilket kan vara komplicerat i en HTPC.

HDTV för MPEG4 inte tillgängligt idag, så eventuellt stöd där är ganska teoretiskt. Borde gå att få till i en rimligt modern HTPC.

Hursomhelst, eftersom priset är en faktor så rekommenderar jag dig att skaffa någon variant av marksändnings-mottagare med Boxer-abbonemang idag, och uppgradera anläggningen den dagen HDTV är praktiskt tillgängligt.

 
Eftersom det i princip inte kostar något så tycker jag att man ska sätta upp bägge delar, det enklaste är ju om man kan sätta ett maströr med parabolen nederst och de traditionella antennerna ovanpå. Så har jag gjort och har därför möjlighet att välja det bästa av världar, dessutom lite enklare att distribuera en marksignal till flera uttag om man önskar det.
 
Har faktiskt "lyckan" att ta emot HDTV via parabol, kör på en ny 50" samsung plasma.


Det tråkiga med det är att man gärna hoppar runt bland demo-sändningar med hakan nere vid bröstkorgen....,,,, det är ju tyvärr inte så mycket igång "live" om man säger så. Sändningar från euro1080 (hd-1) är inte speciellt mycket riktigt TV,,, men,, oavsett vilket... parabol är rätt väg,, om man är villig att lida för konsten (=pengar...!)

Finns ju en uppsjö abonnemang förutom svenska, t.ex tyska premiere har hd paket.

Det som är riktigt irriterande är just Viasat,, tv3/z-tv vilket ja vill ha finns endast via dom, så en ful liten låda från viasat blev det också..,,

Rent konstruktionsmässigt,, kabeldragningar,,etc,, så tycker jag att parabol är rätt väg, sen att man kanske väntar med abonnemang/prylar etc, för parabol och så länge kör boxer kan ju vara en vettig väg framåt...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.