Hejsan

Provar med denna fråga här då jag inte vet vart jag ska vända mig annars...

Jag har idag ett Boxer abonnemang med ca 15 månaders bindningstid kvar. Jag skaffade i samband med detta också ett Canal plus abonnemang med samma bindningstid.
Anledningen till att jag överhuvudtaget skaffade C Plus abonemanget var för att jag verkligen älskar Engelsk fotboll...
Jag skaffade abonnemanget ENBART för att se Engelsk fotboll...

Som vissa av er kanske vet så har inte Canal Plus rättigheterna till Engelska ligan från och med i höst..

Har någon annan av er som läser detta försökt häva Canal Plus abonnemanget med anledning av ovanstående? Vad har ni fått för svar?

Jag har idag pratat med en tjej på kundtjänsten som lite "veligt" svarade att jag kan inte säga upp Canal Plus abonnemanget för det där är ju bara en liten förändring i utbudet....Jag vill påstå att det INTE är en liten detalj/förändring i utbudet...

Snälla...har någon varit med om samma fundering/sak och har någon lösning på problemet eller tips kring detta, hur jag kan göra för att ev avsluta mitt abonnemang så vore jag jättetacksam om ni skrev några rader här..

(Jag förstår givetvis att jag inte kan säga upp hela mitt Boxer abb som det finns bindningstid på men däremot Canal Plus tillägget.. )

OBS..en dörrförsäljare för Viasat som knackade på här för någon v sedan menade på att Abonnemanget hos Canal Plus skulle kunna hävas... Vet ej iofs hur trolig info detta var då han ju ville sälja på mig sitt abonnemang...

Hoppas på svar!:S:S
 
Nja det är i det stora hela en liten förändring. De brukar väl köpa rättigheterna från år till år. Och att de inte får rättigheter ett år kan orimligtvis innrbär att man har rätt av avbryta ett avtal, då skulle de ju förlora mycket pengar såfort de inte får avtal att sända vissa program.
 
frohike skrev:
Nja det är i det stora hela en liten förändring. De brukar väl köpa rättigheterna från år till år. Och att de inte får rättigheter ett år kan orimligtvis innrbär att man har rätt av avbryta ett avtal, då skulle de ju förlora mycket pengar såfort de inte får avtal att sända vissa program.

En liten förändring? Antar att detta grundar sig på din personliga åsikt eller har du någon inblick i hur Boxer tänker i detta fall?

Jag anser att lockar man med Premier Leauge fotboll för att man ska köpa abonnemanget så är ju självklart förutsättningarna vääldigt förändrade plötsligt när man inte kan sända vad man lovat..Men det är ju MIN personliga åsikt.. Sedan är det ju skillnade mellan "vissa" program och en hel säsong/ett år..

Vore intressant att höra ett svar hur du tänkte/resonerade och om du som sagt hade inblick i detta eller om det enbart var din personliga åsikt/tanke:)
 
om canal + är en tillägstjänst så borde du kunna säga upp den med en viss uppsägningstid, läs avtalet du skrev på.
 
Ja det är min personliga åsikt, men den grundar sig på normala villkor gällande tjänster. Och där står det att de måste till väsenliga förändringar (det brukar vara standardtexter som endast skiljer sig i formuleringar).
Vad är då en väsentlig skildnad? brukar vara en skildnad i funktion eller pris, att det inte fungerar som det gjorde när avtalet slöts eller att priset ändras mot avtalat.
Att enbart (säger enbart även om det är av betydelse för din del) engelsk fotboll försvinner är i C+ ända en lite ändring mot vad de normalt sänder i sportväg. Det är svårt att se det som en väsentlig skildnad. Den väsentliga skildnaden här ligger i din egna värdering, eftersom du köpte tjänsten för fotbollen. Du sitter inte i en lätt sits tyvärr.
Du har två alternativ.
1. Bit i det sura
2. Lägg i en extra växel och försök övertyga om att det är en väsentlig förändring
 
Om det är så att man använt fotbollen som lockmedel att få kunder att nyteckna sig (eller binda sig) för abonnemanget, och man sen inte längre under avtalsperioden erbjuder fotboll - ja då tycker jag att ifall fotbollen varit väsentlig för en kunds beslut att teckna sig / binda sig - så är det en väsentlig förändring. Och som borde ge rätt att häva köpet.

Om det är så att kanalen bara köper in rättigheterna från år till år, så borde man inte laborera med så långa bindningstider som 24 månader. Dvs. om en kund som lockats teckna sig för att han vill se fotbollen, inte får se detta under den sista månaden av sin bindningstid, så är ju det kanske trist. Men att vara tvungen att ha kvar programmet i 15 månader det är ju väldigt länge.

Konsumenttjänstlagen torde vara tillämplig, med allt vad det innebär av skyddsregler för svagare part.

Jag skulle stenhårt köra på alt. 2 och inte bita i något surt äpple.

Ring och hör med Sverker. De har ju tidigare gjort inslag om bindningstiderna. Förut tog de upp problemet att man automatiskt förlängdes med ett år i taget om man inte sa upp abonnemanget innan det löpte ut. Det här är ju minst lika smarrigt.
 
Ajson skrev:
Hejsan

Provar med denna fråga här då jag inte vet vart jag ska vända mig annars...

Jag har idag ett Boxer abonnemang med ca 15 månaders bindningstid kvar. Jag skaffade i samband med detta också ett Canal plus abonnemang med samma bindningstid.
Anledningen till att jag överhuvudtaget skaffade C Plus abonemanget var för att jag verkligen älskar Engelsk fotboll...
Jag skaffade abonnemanget ENBART för att se Engelsk fotboll...

Som vissa av er kanske vet så har inte Canal Plus rättigheterna till Engelska ligan från och med i höst..

Har någon annan av er som läser detta försökt häva Canal Plus abonnemanget med anledning av ovanstående? Vad har ni fått för svar?

Jag har idag pratat med en tjej på kundtjänsten som lite "veligt" svarade att jag kan inte säga upp Canal Plus abonnemanget för det där är ju bara en liten förändring i utbudet....Jag vill påstå att det INTE är en liten detalj/förändring i utbudet...

Snälla...har någon varit med om samma fundering/sak och har någon lösning på problemet eller tips kring detta, hur jag kan göra för att ev avsluta mitt abonnemang så vore jag jättetacksam om ni skrev några rader här..

(Jag förstår givetvis att jag inte kan säga upp hela mitt Boxer abb som det finns bindningstid på men däremot Canal Plus tillägget.. )

OBS..en dörrförsäljare för Viasat som knackade på här för någon v sedan menade på att Abonnemanget hos Canal Plus skulle kunna hävas... Vet ej iofs hur trolig info detta var då han ju ville sälja på mig sitt abonnemang...

Hoppas på svar!:S:S
Ge en fullmakt till Viasat försäljaren och säg lös detta åt mig så tecknar jag abb hos dig istället.
 
Jag vill minnas att när Viasat gjorde likande för alla golfälskare så gick man bet på att få avbryta avtalen. Viasat gjorde ju så att man flyttade all golf till en helt egen kanal som givetvis då kostade pengar. Sen om det verkligen var så att man gick bet eller ej vågar jag inte garantera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.