Skriver här då jag tror att detta forum är det som besitter högst kunskap utav de jag är medlem på.

Scenario: Har varit sjuk under flera år och dör nu under sommaren. X make är död sedan många år och de har tre döttrar varav två är i livet. Dessa två har under X's sjukdomstid tagit hand och hjälpt henne med diverse göromål som hemtjänsten inte gjort.

Dessa döttrar har nu lämnat in en räkning till dödsboet "för utförda tjänster" (ungefär).

Frågor:

1 - Kan man skicka en räkning till et dödsbo i ett sådant här fall?

2 - Kan ersättningen ses som inkomst som sedan ska beskattas?
 
Man kan ju alltid försöka, men varför skulle dödsboet acceptera räkningen?

Ersättning för utfört arbete skall beskattas.
 
Dödsboet ska skiftas i tre lika delar varav den ena ska tillfalla den tredje dottern arvingar.

Vem bestämmer över dödsboet? Dödsbodelägarna?
 
Dödsbodeläagarna. Vid boupteckningen utses ofta en person som blir firmatecknare för dödsboet.

Kan man inte komma övverens så går man till tingsrätten som utser en s.k boutredningsman. OBS, det är något helt annat än en boupteckningsman.

Boutredaren (som oftast är advokat) får "diktatorisk makt" över boet, i syfte att avsluta dödsboet så snabbt och effektivt som möjligt. Det är en väldigt dyr procedur, 100 - 500 tkr är normalt för ett okomplicerat dödsbo, mycket dyrare om det finns några faktiska besvärligheter att utreda.
 
OK - så att eftersom två av tre dödsbodelägare efterfrågar ersättning så får den tredjes barn snällt så vid sidan och acceptera...
 
vojma skrev:
OK - så att eftersom två av tre dödsbodelägare efterfrågar ersättning så får den tredjes barn snällt så vid sidan och acceptera...
Nej, kan man inte komma överens så går man till tingsrättten.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som MH skriver, den tredjes barn får begära boutredning hos tingsrätten. Något som alla förlorar på (utom boutredningsmannen). Win-win är om de kan komma överens, kanske jämka ner räkningen. Vi vet ju inte hur pass stort arvet är vs. ersättningskravet.
 
Utan att ha några kunskaper om hur man hanterar det TS frågar om.
Det väl inte lagligt att skicka en räkning/faktura på en tjänst som aldrig beställts eller avtalats någon ersättning för. Det låter däremot som girigheten har slagit till mot Nr 3;s arvingar.
 
Nej det är inte olagligt att skicka räkning på ett jobb man ansett sig utfört.
 
Förlorar inte de två som skickat räkningen mer på att begära ersättning?
Utbetalda beloppet skall skattas som inkomst, dvs minst ungefär en tredjedel. Dessutom skall väl moms påföras beloppet och betalas in av de som utfört det hela, eller så skall arbetsgivaravgift betalas av dödsboet.

Låter för mig som om de två som skickat räkningen kommer få mindre ut genom att fakturera, än att faktiskt dela arvet på en tredje deltagare trots att dessa arvingar inte gjort några tjänster. (vem fan vill ha betalt för att hjälpa sin mor?!)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är en korrekt reflektion, men de har nog inte tänkt sig att betala varken inkomstskatt eller egenavgifter.
 
Nej, de har de nog inte tänkt. Och de kanske inte har några andra inkomster, så de behöver det heller? :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
-MH- skrev:
Nej det är inte olagligt att skicka räkning på ett jobb man ansett sig utfört.
Du menar att det är ok om jag åker hem till dig och "jobbar" utan att det är ök med dig sedan skickar jag en räkning/faktura för att jag anser att arbete utförts. Nej du skulle inte ro det. Finns det inget avtal är det olagligt. Eftersom frågan som ställs som den görs av TS så kan man nog utgå från att avtal saknas för annars så är frågan överflödig.
 
cecar33 skrev:
Du menar att det är ok om jag åker hem till dig och "jobbar" utan att det är ök med dig sedan skickar jag en räkning/faktura för att jag anser att arbete utförts. Nej du skulle inte ro det. Finns det inget avtal är det olagligt. Eftersom frågan som ställs som den görs av TS så kan man nog utgå från att avtal saknas för annars så är frågan överflödig.
Det är ju inte ovanligt att parterna är överens om att en en arbetsinsats ska utföras, men att man inte diskuterat om ersättning skulle utgå eller inte. Eftersom huvudregeln är att utförda tjänster ska ersättas (bevisbördan ligger på den part som hävdar att det skulle vara gratis) är det givetvis inte brottsligt att skicka en faktura för arbete som faktiskt utförts. Om fakturautställaren varit medveten om att arbetet skulle utföras gratis och fakturerar ändå är det förstås en annan sak.
 
Jo du kan alltid skicka fakturan, men det är en annan sak att få betalt.

Problemet med den här typen av situation, som är relativt vanlig, är att den som utfört tjänsterna ofta anser och hävdar att det finns ett muntligt avtal med den avlidne. Det kan vara alla möjliga varianter från att man faktiskt i detalj avtalat om ersättning, men aldrig skrivit ner det, till att det var "underförstått", eller "jag kände" att jag skulle få ersättning.

Jag tycker också att det låter "närigt" att ta betalt. Men det finns fall där jag tycker att det faktiskt kan vara moralikt rimligt. Antag att du är den "vårdande" släktingen som avstår från utbildning för att inte flytta från din gamla mamma, som går ner i halvtid på jobbet för att kunna ta hand om din gamla mamma. osv. Samtidigt som du kanske har ett syskon som totalt ignorerar allt ansvar. Det är en väldigt vanlig konflikt.

Personligen skulle jag aldrig avstå från utbildning och egen familj, och ingen av mina äldre släktingar skulle kommit på tanken att föreslå det eller förvänta sig det, utan man hjälper till efter förmåga. Men det finns gott om "vårdande" anhöriga som offrar sig totalt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.