Hej alla,

Min mormor är palliativ i sitt barndomshem som rent juridiskt delas mellan min mamma och hennes bror. Mormor vårdas av min mor och delar av hennes familj medan brodern lyser med sin frånvaro. När väl mormor har avlidit, är det krav på att lämna fastigheten innan bouppteckningen eller vad är det som gäller? (Rent juridiskt)

Tack på förhand.
 
Skall vi tolka det som att din mor alltså bor i huset?

Det finns inget specifikt krav på att huset skall vara tomt vid boupteckningen. Det är sådant arvingarna måste komma överens om. Kan man inte komma överens, så får man låta tingsrätten tillsätta en boutredningsman (dyrt). Boutredningsmanen har då som uppgift att försöka tillfredsställa allas viljor, men beslutar till slut med diktatorisk makt hur boet skall hanteras och fördelas.
 
H hempularen skrev:
Skall vi tolka det som att din mor alltså bor i huset?

Det finns inget specifikt krav på att huset skall vara tomt vid boupteckningen. Det är sådant arvingarna måste komma överens om. Kan man inte komma överens, så får man låta tingsrätten tillsätta en boutredningsman (dyrt). Boutredningsmanen har då som uppgift att försöka tillfredsställa allas viljor, men beslutar till slut med diktatorisk makt hur boet skall hanteras och fördelas.
H hempularen skrev:
Skall vi tolka det som att din mor alltså bor i huset?

Det finns inget specifikt krav på att huset skall vara tomt vid boupteckningen. Det är sådant arvingarna måste komma överens om. Kan man inte komma överens, så får man låta tingsrätten tillsätta en boutredningsman (dyrt). Boutredningsmanen har då som uppgift att försöka tillfredsställa allas viljor, men beslutar till slut med diktatorisk makt hur boet skall hanteras och fördelas.
Tack för att du tog dig tid att svara, uppskattar det.
Min mor och min far bor här tillfälligt, just för att vårda mormor men har bostad på annan ort. Om jag förstår mina föräldrar rätt så är tanken att de dröjer sig kvar här tills begravning etc har ägt rum, blir betydligt mer praktiskt att sköta allt från huset. På samma ort. I nuläget är kontakten mellan min mor och hennes bror icke existerande. Han svarar varken på sms eller telefonsamtal och oklart om han väljer att dyka upp på min mormors begravning, högst oklart varför men så ser situationen ut i nuläget. Det föreligger ju viss oro hur det ska fungera efter att mormor har gått bort, hur kan man hantera situationen ifall han inte väljer att ta en aktiv roll i bouppteckningen?
 
Han behöver nog inte ta någon aktiv del i bouppteckningen. Efter bouppteckning kommer arvsskifte. Det dokumentet måste han skriva på, annars behöver han nog inte medverka alls. Arvsskiftet är alltså dokumentet där man fördelar vem som skall få vad.

Boutredningsman som jag nämnde högre upp kommer in i bilden om det finns tveksamheter om vilka som är arvingar, tillgångar som behöver redas ut om de ingår i dödsboet eller inte osv, och man inte kan komma överens om vad som skall stå i bouppteckningen. Men så länge ingen opponerar sig över innehållet i dokumentet, så behöver de inte medverka. Arvingar skall kallas till bouppteckningen, men det är inte nödvändigt att närvara.
 
  • Gilla
Faalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.