Har en slang från ett vattendrag upp till tomten där pump står. Det är en svart pem-slang.

Krånglat idag med att fylla och starta systemet för säsongen. Men upptäcker till sist att bottenventilen/backventile lossnat och ligger nu nånstans på botten!

Hur i hela fridens namn får man en bottenventil att sitta kvar på den hårda slangen när jag slänger ut den i vattnet...?
 
Genom att dra fast den nog hårt, du kan ju även ha en backventil på sugslangen vid pumpen då behöver du ingen bottenventil.
 
Ja, men dra fast hur? Hade nån svart plastgrej på slangen. Den var gängad. Satte på backventile, och drog åt hårt. Höll fast den svarta med en tång och drog åt ventilen med en annan.

Men på nåt sätt gled allt av ändå. Min tanke är hur jag får "fästet" som jag drar fast ventilen på att sitta kvar på slangen. Fästet sitter ju egentligen bara som en ring på slangen. Vad hindrar den från att glida av..?

Backventil måste jag väl ha vid slangens intag? Uppe vid pumpen hjälper det ju inte, då töms ju slangen på vatten och det vill jag ju inte. Pumpen kan omöjligt dra upp vatten från att slangen varit tom. Det rör sig om cirka 30 meter med en höjdskillnad på kanske 4 m från vattnet upp till pumpen.
 
Har du en backventil just före pumpen kan inget vatten rinna tillbaka så länge det inte kommer in luft i slangen. Bottenventilen ska ha en "plastmutter" eller in klämring som skär in lite i slangen och håller kvar ventilen/slangen när du drar åt "muttern" på bottenventilen pumpsida.
 
Du ska dra plastmuttern med en rörtång så den bottna om du har en bottenventil i mässing. Finns då inte en chans att den släpper.
 
Om den har varet monterad tidigare så är plastmuttern lite deformerad. Då får man vara mer hårdhänt och noggrannare att verkligen se till att slangen bottnar i kopplingen, innan man spänner åt. Som sagt ska den spännas i botten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.