Jag tänkte byta ut bottenventilen på handfatet och det är en kanske 20 år gammal gedigen grej i järn. Inget fel på den egentligen förutom att tidens tand har satt sina spår. Själva silstycket skulle räcka då det är det som syns, men finns det ens likadana att få tag på idag?

Gamla bottenventilens delar på rostfritt stål med tätning ligger på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underifrånvy av handfat med måttstock mot bottenventilens sil, synlig VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En helt slät sil kanske är bättre och lättare att hålla rent, men den har en gängad stång i mitten på silen som man fäster i bottenstycket istället för "hylsa" som den befintliga. Gör det någon egentlig skillnad, även den borde väl fungera som bräddavlopp? Men varför hylsan på den befintliga i så fall, påverkar det funktionen på något sätt eller är det bara en montagevariant?

Bottenventil till handfat med en gängad stång och sil.

Pop-up vill jag inte ha, jag kan inte ens minnas när jag samlade en hög vatten i handfatet senast och då tar pluggen onödigt stor plats när den sitter där. Tar man bort den får man bara en djup krater istället med minimal silfunktion, varken snyggt eller praktiskt? Hur håller man rent sådana egentligen, åker all skit ner i vattenlåset som man gör rent oftare istället för att de värsta förorenarna fastnar i silen i handfatet?

Kromad bottenventil med pop-up funktion för handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dela med er av era tankar kring bottenventiler, silventiler, pluggventiler eller vad det heter!
 
Du har helt rätt med breddavloppet, den nya på bilden med plugg fungerar utmärkt. Tycker precis samma med push up ventiler. Lite opraktiskt, mest i vägen och saker som kan/kommer gå sönder med tiden, så som fjädringen/packningen/låsmekanismen.
 
Ok, då låter det som att byta till "slätsil" är det mest praktiska. Men vad är/var poängen med en hylsa som skruvas ner istället för en pinne, är det kanske mest teknikutveckling/snålhet eller gör det någon annan skillnad?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Säkert billigare med mer plast och en gängskruv i mitten bara. Med pushup ventilen sitter ju fjädringen i mitten, kanske därför hylsan lever vidare?
 
ådal ådal skrev:
Säkert billigare med mer plast och en gängskruv i mitten bara. Med pushup ventilen sitter ju fjädringen i mitten, kanske därför hylsan lever vidare?
Det tlåter rimligt, alla nya ventiler med hylsa som jag har sett har pop-up ventiler. Alternativet verkar vara slätventiler med pinne. Finns även ett fåtal liknande den jag har idag som är något nedsänkt för att sätta pluggen i (kanske är det som kallas pluggventil, men jag är inte helt säker).
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.