Letar hus och har en fundering... Bottenplattan är ventilerad, med centralstyrd hastighetsreglering. Dokumentation över ventilationen finns. Detta betyder??

Sen undrar jag allmänt om hus, vilken grund som är ok och vad man ska se upp med? finns olika men ingen bra förklaring om det ena eller det andra. Kanske Ni har bra förklaring för detta
det står ofta grundläggning och grundmur, på betongplatta, betonghålsten, betongsten, torpagrund osv.
vet inte jag lägger denna fråga rätt, annars får Ni flytta på den :)
 
I
Hastighetsreglering? Är det hjul på kåken? :D

Antar att det handlar om luftens cirkulationshastighet? Bör framgå av dokumentationen.

Äldre hus med platta på mark har ofta dålig isolering och fuktskydd. Vid hörn sker infrysning från två håll. Beroende på markbeskaffenhet kan tjälen lyfta i hörnen med sprickor i fasaden som följd, om det inte är icke tjälskjutande mtrl. i backen längre ner.

Nyare hus med platta på mark är bättre isolerade och fuktskyddade, men undantag finns givetvis. Kolla teknisk beskrivning till bygglovet på kommunen samt existerande bygghandlingar.

Både äldre och nyare hus med kryprumsgrund är en riskkonstruktion ur fuktsynpunkt.

Betonghålsten=betongsten
Grundmur hör samman med källare alt. kryprumsgrundläggning.
Torpargrund=kryprumsgrund
__________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Ventilerad bottenplatta kan betyda lite vad som helst. Om det verkligen är en platta på mark, som är ventilerad så tyder det på att man har haft någon form av problem, antingen med fukt eller med radon. Jag skulle nog kontrollera väldigt noga vad skälet till ventillationen är.

Om det är en krypgrund så tror jag att man för några år sedan tryckte väldigt hårt på att den skulle vara välventilerad för att undvika fuktproblem. Numera verkar det nästan ha gått åt andra hållet, för mycket ventillation skapar fuktproblem.

Ta reda på mer om grundkonstruktionen.

Platta på mark var populärt på 70- talet. Pga omfattande byggfusk och undermålig isolation så är väldigt många hus från den tiden behäftade med fukt och mögelproblem. Konstruktionen föll därför i onåd under 80 talet, man byggde då mest krypgrunder, som visade sig kunna ge minst lika mycket problem (dock lättare att åtgärda). Idag är man tillbaka på platta på mark som den vanligaste grundkonstruktionen, men idag med mycket bättre konstruktion och bättre material.

Får väl se om 2000 talets grunder blir lika utskällda om några år.
 
Redigerat:
Mitt hus är byggt på krypgrund.
Vid en besiktning av grunden konstaterade man att allt organiskt material skulle avlägnas från grunden. För att hindra svamptillväxt. Samt att en plastfilm borde läggas på marken. Detta för att hindra fukten att tränga upp.
Han ville också att en fläkt skulle installeras, för att få igång cirkulationen.
Efter inflyttning var jag helt nojig på det här. Jag trodde att det var/eller skulle bli mögel i hela grunden.
Så här i efterhand (utan åtgärd) Så tycker jag själv att klimatet i grunden är utomordentligt. Men jag fick mig en tankeställare efter att ha läst den här tråden. Allt organiskt material måste bort.
I ditt fall skulle jag som hempularen säger: kolla upp vad det gäller. Radon, fukt? Installerad "fuktmätare i grunden behöver absolut inte betyda att det är dåligt.
Radon är jag tyvärr helt nollad på.
Lycka till med husletandet!
 
I
blåhaken skrev:
---

Samt att en plastfilm borde läggas på marken.

---


Råd om sådan plastfilm/-folie fanns med redan i 1967-års byggnormer vid kryprumsgrundläggning. Den är till för att markfukten inte ska kunna stiga uppåt mot bjälklaget. Men den får inte läggas hur som helst om den ska göra någon nytta.

Marken i kryputrymmet skall vara avstädad allt organiskt material och pålagd ett lager makadam + grusavtäckning, som är så utförd att den bildar en kulle under husets mitt och medger vattenavrinning både under och över plastfolien åt alla håll.

Plastfolien läggs på denna avtäckning och täcks med ett 5 cm tjockt gruslager som ska hindra plastfolien från att lyfta av inströmmande luft. Folien får inte gå ända ut till grundmurarna, utan skall sluta 5-10 cm från dem så att vatten ovanpå plastfolien kan rinna ner i marken.

Under grundmurarnas sulor ska det vara ordnat med genomstick av dräneringsrör e.dyl som är satta i förbindelse med utv. dränering.

Så långt råden till 1967-års byggnormer.

Tyvärr fuskades det mer än lovligt, eftersom detta bara var s.k rådstext som inte var föreskrivande/bestämmande. Jag skulle gissa att av tio hus med kryprumsgrund, byggda 1967 och framåt till nästa utgåva av SBN (1980), så är det högst ett hus som följer dessa råd.

Men inte ens då (1980) finns detta med som bestämmandetext i kap. 32:322 (slutet utrymme under bottenbjälklag). Vad värre är att den utgick även som rådstext. Man koncentrerar sig istället på ventilationen (32:3222).

Det är därför inte att undra på att kryprumsgrunder har blivit en så stor riskfaktor, antingen det är äldre eller nyare hus. Ökad ventilation (och speciellt sommartid) innebär automatiskt ökad fuktutfällning undertill p.g.a. temperaturskillnaderna. Nollgradig luft innehåller 4 g vatten/m^3 luft. Varm luft 5 g vatten/m^3. Det är den lilla skillnaden som ställer till det. Är luften stillastående och bjäklaget välisolerat så att ingen läckage av värme sker från ovansidan mot undersidan, blir det ingen differens i temperaturen och fuktutfällningen uteblir till större delen när den fuktmängd som finns i den stillastående luften är utfälld.

Detta faktum försökte Ytong dra nytta av med sin varmgrund (fylllning med lättbtg.kross i kryprummet och inblåsning/genomluftning med varm frånluft från huset) och lyckades oxå.
__________________
Byggaren
 
Tack för alla kloka ord o tips, mäklaren skruvade lite på sig, så jag får vänta o se vad dokumenten säger o ringa kommunen (ska gå på visning också..)

huset är m platta på mark, byggt 1970 ska kolla upp det mer,
på granngatan är det också ett hus till salu, samma "paket" men byggt 72, utan hast.regl. platta.. så blir mest nyfiken på hur man ska tänka/välja - Antingen att det ena huset har haft problem o åtgärdat detta och att det andra huset kan komma att få problem.. Eller så är det nog tvärtom för dessa två hus... el inget av det.

intressant tanke om byggfusk, är ett helt bostads område som är uppbyggt under några år.. m platta på mark..

Är det då bättre att fundera på hur grunden är mer än om det är mer risk att ha källare eller inte? (eller kanske lite både och, om det är källare, bättre m en viss grund...)
 
Före 70 talet brukar platta på mark vara Ok. på 70-talet gjut de bla in inplastade reglar i direkt betongen mm. I mitt hus( 1968) på betong platta ,är plattan ventilerad på det sättet att golvlisterna inte sitter direkt mot väggen och då ska grunden kunna andas på det sättet. Marken från huset ska vara sluttade med

va noga med så det finns inspektionslucka till krypgrunden och hus med källare bör du ju ha koll på hur/om/ när det är drenerat..

Mäklare är oftast inga experter, de vill bara sälja hus..
Lycka till med letandet och man lär ju sig mycket när man tittar runt! (
 
Detta var en utmärkt kommentar:

Mäklare är oftast inga experter, de vill bara sälja hus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.