Ska göra en del trälådor med sinkfogar (laxstjärt) med en Leigh-jigg. Men botten går jag bet på, vet helt enkelt inte hur jag ska lösa det på ett snyggt sätt. Spik och skruv är bannlyst kan jag säga på en gång. Jag vill inte heller ha "kökslådebotten" där falsningen gör att botten inte är jämnhöjd med lådans nederkant.

Botten kan vara massiv limträskiva eller plywood, huvudsaken är att botten blir plan, helst vill jag inte att bottenkanterna syns, dvs en infälld lösning vore bäst.

Några förslag?
 
Kan du inte göra en kökslådebotten fast du gör en rabbit på bottenskivan. Då får du allt i samma nivå! Vill du att bottenskivan ska synas från sidan kan du använda en sån fräs man har till lådfronter. Vet inte hur man länkar på en iphone, men du förstår kanske ändå.
 
Fräs ett spår i lådan, typ 5 mm djupt. Gör skivan 4 mm för stor åt vardera sida så att säga. Fräs ut en 4 mm lång tunga på skivan så att nederkant på skivan hamnar kant i kant. Passa in, sen är det bara att limma.
 
Haha ser att katos hann före mig med några minuter :p
 
Ja den tanken har jag också haft, men när man fräser spåren i sidostycken så får jag för mig att det blir som på bifogad bild, dvs små öppningar. Att fräsa spåren med "stopp" känns krångligt. Image2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt ihop lådan torrt och fräs med skivfräs med kullager. Innebär förstås att du får runda av rabbiten i hörnen. Inte super tidseffektivt kanske?
 
Om du lägger frässpåret rätt (jag hade dock gjort det på bordssågen) syns det varken framifrån eller från sidan.

https://www.wwgoa.com/media/images/routed-half-blind-dovetail-drawers-9.jpg

Och sen falsad botten på det. Förstår dock inte poängen alls, du vinner ju inte lådhöjd och undersidan på en låda ser man i princip aldrig...och om man skulle se den känns en helt infräst skiva mer attraktivt, svårt att få en falsad variant fri från glipor.

Edit. Jag hade samma problem för nån månad sen, mitt mål var att maximera lådhöjden. Jag körde med falsfräs med kullager underifrån på färdigbyggd låda och limmade plywoodbotten underifrån. Beror ju lite på vad lådan ska användas till men så länge det inte är tegelstenar funkar limmad botten bra.
 
Redigerat:
Min låda med limmad botten sedd underifrån. Denna metod funkar dock bara på plywoodbotten, massiv botten måste ha rum att röra sig.

DSC_0970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Bra tips detta! Skivfräs med kullager skulle kunna vara en lösning, det skulle vara möjligt att fräsa på lösa lådstycken nästan ända ut i kanten, på det viset skulle man bara behöva runda av hörnen väldigt lite på falsade botten.

Nu är det förvisso endast små lådor så även den infällda varianten som Ola C visade skulle funka även med massiv limträbotten. Snyggt jobb förresten!

Har också detaljstuderat Leighs manual och med halvblinda laxstjärtar syns inte frässpåren för botten utifrån, det är bara med genomgående "fingrar" och genomgående laxstjärtar som problemet uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.