Min mamma gick bort i julas. Min syster har bott där i flera år, huset ägdes av mamma. De hade båda bostadstillägg, hälften var, de delade på kostnader. Nu när mamma gick bort så meddelade min syster detta till Försäkringskassan då hon för närvarande bor kvar i huset. Då försvann nästan halva bostadstillägget. Det är samma faktiska kostnader som innan i stort sett för huset, något lägre. Försäkringskassan anser att min syster hyr bostaden av dödsboet och har satt hyreskostnaden till 0 kr. Tidigare fanns en s k driftskostnad som beräknas schablonmässigt till en viss summa per kvadratmeter och ska innefatta vatten och avlopp, sophämtning, underhåll och försäkringar enligt PFS 2018:10. Nu får hon i stället separata schabloner för sophämtning och vattenförbrukning som de verkar ha brutit ur den gamla driftkostnadsschablonen. Värme/varmvatten är opåverkad. Det som alltså inte kan fås längre är schablonen för underhåll och försäkringar (även fastighetsavgift, men det är ju en verklig avgift som dödsboet kan hantera). Hur ska man göra med detta tro? Jag och min syster äger ju dödsboet. Ska man kanske skriva ett hyresavtal från dödsboet med min syster med en schablonmässig hyra som täcker upp det som försvann? Det är ju lite knepigt när det är schablonberäkningar i detta. Underhållskostnaderna försvinner ju inte av sig själv heller.
 
Skall ni inte upplösa dödsboet istället? Annars får ni som sagt se till att ta ut en skälig hyra.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Jo, vi ska göra bouppteckning, tar lite tid tills den blir klar bara.
 
Ta lite eget ansvar, varför ska någon annan betala? :mad:
 
Vilken annan? Ok, kanske fattar vad du menar. Det är bäst att sälja enligt mig. Det blir för dyrt.
 
Redigerat:
Sälj huset och dela på eventuell vinst så kan ni fortsätta vara syskon utan strul som pengar innebär.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Sälj huset och dela på eventuell vinst så kan ni fortsätta vara syskon utan strul som pengar innebär.
Håller med fullständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.