Hej!

Bor i en bostadsrätt som rotades på 90-talet och där dom har satt handdukstork på VVC´n med en ventil som inte går att stånga av helt.
Nu står jag inför badrumsrenovering och funderar på hur jag ska ha det med golvvärme.
Kan man bygga nåt system där VVC istället värmer nåt separat system och detta system då shuntas till golvvärme och handdukstork för att få bort handdukstorken från VVC kretsen?
Jag bor längst ner i huset och har möjlighet att sätta installation i källaren under mig där hela värmecentralen sitter.
 
Nej, det är inte tillåtet.
alla handukstorkar som sitter på VVC skall bort pga legionellarisk.
och att dra hett varmvatten i golvet är inte heller tillåtet eller okey att göra. Ska du ha golvärme måste den kopplas på värmesystemet. Alternativt att du sätter en fördelare med inbyggd elpatron.
 
Såg nu att du bodde ovan centralen. Då kan du ju koppla in dig på sekundärvärmen, men det kräver tillstånd av bostadsrätten. Samt att du lejer någon att göra det
 
Jag tänkte mer att låta VVC cirkulera via värmeväxlare. Denna värmeväxlare värmer i sin tur upp en separat krets som går till golvvärmre och handdukstork.
 
Nix det blir inge vidare och jag ställer mig extremt tveksam till att du får göra det för föreningen.
ska du skaffa en växlare är det billigare att dra in värmeledningar till utrymmet och sedan sätta en minishunt/minikretsventil..
en VVC krets kräver ordentlig injustering för att fungera och om du värmer ditt golv kommer det att ställa till problem med nedkylning av varmvattnet och ge balanseringsproblem i övriga fastigheten..
 
Ok, föreningen är inget problem då det är noll koll där och häften av lägenheterna har polackrenoverade badrum med rörskarvar i vägg och ut i våtzon 1, nya handdukstorkar på vvc, tryckande köksfläktar kopplade på självdragsystem mm mm.
Själv ska jag flytta till våren och detta är sista rycket i lägenheten.
 
Mm låter som ett braboende :)
nä golvvärme på VVC ska du inte göra för det kommer du få fan för den dagen det upptäcks, och tro mig det kommer märkas omedelbart.
men om du ändå inte ska bo kvar så är det ju bara lägga in elvärme i golvet och sälja med gott samvete.
sen beträffande dina rör, så skulle jag låta allt vara befintligt innanför slitsen och bara koppla ihop VVC med varmvattnet inne i badrummet om du inte vill sätta tillbaka h-torken. Sedan sätter du bara en ny väggbrickan där rören kommer ut ur väggen. Och noterar in en avvikelse i dokumenteringen från renoveringen.
 
Boendet är inte så dumt, blev ombildning för 4-5 år sen bara 9 lägenheter och ingen har erfarenhet av vad som gäller och färför har det blivit som det blivit.
Jag vill helst göra allt så rätt som det går men ibland är det svårt att lösa.
Det lutar åt att låta det vara ungefär som det är med tappvatten som kommer ut ur schaktet genom genomföring typ kromad bricka med dubbel genomföring i badrummet till två avstängningsventiler för att sedan grena sig till dusch/tvättställ toa och till köket. Kökets matning går rakt igenom schaktet som det är idag.
Typ se bild
Skärmavbild 2013-10-05 kl. 22.38.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var väldigt mycket rörgenomföringar.....
ser faktiskt inte riktigt en bra lösning för dig annat än att behålla allt som det ser ut idag.. Det går ju att riva och proppa i slitsen men det blir inge bättre än det är idag.. Fördelen är ju att du aldrig behöver dra rören till köket ut i badrummet, utan kan svänga rören inne i slitsen direkt ut i köket, vvc skulle du kunna koppla ihop i badrummet om du inte vill ha handukstorken igen. Men då du ändå har VVC så är det ju lika bra att montera den igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.