Hej!
Vi har funderingar på att köpa en bostadsrätt nu medan marknaden börjar dala. Tanken är att vi ska investera den till vår dotter men det tar några år till hon kan använda den.
Så då till vår fråga, hur kan man gå runt att och lyckas hyra ut den i andra hand under tiden på ett bra sätt?
Vi vill ju inte gå minus varje månad på den utan kunna hyra ut den så vi får in månadshyran plus räntan på den.
Vad ska man säga till i bostadrätten?
Är det någon som har ett bra förslag, vi vill gärna ha hjälp med detta.
Jätte tacksam för en massa svar:)
 
Det kommer nya regler från årsskiftet för uthyrning av bostad, jag vet ärligt talat inte exakt vad de innefattar, men kontentan var att det skulle bli enklare och mer lönsamt att hyra ut i andra hand. Det är inte klubbat än. Kan vara värt att kolla upp det hela framåt årsskiftet med Skatteverket.

Tricket för att kunna få mer betalt är att man hyr ut den "delvis möblerad", men hyran kan ändå inte vara på vilka nivåer som helst innan man riskerar nederlag i hyresnämnden. Det är alltså inte säkert att du kan få full kostnadstäckning.

Glöm inte bort att du måste ha föreningens godkännande för andrahandsuthyrning. Om man inte bott där själv, så är det inte ovanligt att föreningar sätter sig på tvären. Det är också en del försäkringar man skall tänka på när man hyr ut en BR i andra hand.
 
Vissa föreningar har ganska fria regler för andrahandsuthyrning, andra följer stadgar och regler stringent.

I princip så kan man inte göra det du vill göra. Om föreningen inte vill tillåta andrahandsuthyrning så finns det ett fåtal fall där de "måste" godkänna andrahandsuthyrning. Det handlar i princip om att man som bostadsrättshavare inte kan utnyttja lägenheten själv under begränsad tid. Om du redan från början deklarerar att du köper lägenheten för att ditt barn senare skall bo i den, så kan föreningen neka dig medlemsskap.

En bostadsrättsförening finns till för att "tillhandahålla bostäder åt sina medlemmar", Det är en lagstadgad paragraf som måste finnas med i stadgarna. Om någon då köper en brf utan avsikt att bosätta sig där så bryter föreningen mot sin egen ändamålsparagraf om de godkänner personen som medlem i föreningen. Just fallet med köp åt barn ligger lite i gränslandet, och brukar godkännas, men inte självklart.

Samma paragraf är grunden till förbudet mot andrahandsuthyrning, om du hyr ut i andra hand så tillhandahålls inte lägenheten för en medlems boende utan för någon annans boende, även det ett brott mot ändamålsparagrafen.

Typfallet är att man tillfälligt arbetar på annan ort, då skall jobbet vara formellt begränsat i tiden, en projektanställning, eller ett tillfälligt förordnande. Ett typfall som tas upp i styrelsekurser är att bostadsrättshavaren blir utskickad som ambassadör i främmande land, sådana utnämmningar är alltid tidsbegränsade.

Även studier på annan ort brukar godkännas, men här läggs det oftast på en tidsgräns för hur länge man får studera. Under min tid som ordförande för många år sedan, hade vi en person som under 5 år studerat på annan ort och fått förlägning av uthyrningen godkänd, när han sedan fortsatte som forskarstuderande nekade vi fortsatt uthyrning och fick rätt i hyresnämnden. Det avgörande var då att han på studieorten bodde i en stor fyra, var gift, och hade 2 barn. Lägenheten som han påstod att han skulle flytta tillbaka till var på 30kvm.

Ytterligare ett fall som åtminstonde på "min tid" brukade godkännas var provsamboende. Dvs man flyttade ihop med någon och vill behålla lägenheten ett tag tills man ser att det verkar fungera. Då sattes gränsen till 12 månader.

Föreningar med liberala uthyrningsregler bryter troligen mot den lagstadgade delen av stadgarna, och rent teoretiskt ligger styrelsen illa till vad gäller ansvarsfrihet. Jag har dock aldrig hört talas om att någon fått legala problem av en liberal inställning till andrahnadsuthyrning.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Men kan man göra en fuling och säga att jag och min sambo ska köpa den pga att vi ska gå ifrån varandra men sen när vi ska flytta in i den så säger vi att vi "hittat" tillbaka till varandra. kan man göra nåt sånt o fråga sen om vi kan få tillåtelse att hyra ut den i andra hand?
 
Nja, har svårt att tro att det går. Om ni hittat tillbaka till varandra vad har ni då för behov av lägenheten?
 
Eller hade du tänkt provbo?
 
Andra handsuthyrning tillåts i princip i samma fall som för hyresrätten med den skillnaden att styrelsens godkännade krävs skriftligen. Om styrelsen säger nej men befogade skäl att hyra ut den i andra hand föreligger kan man få hyresnämndens godkännande.

Det är i stort de fall som hempularen nämner:
- provbo
- arbete på annan ort
- studier på annan ort
- militärtjänstgöring (har sannolikt fått minskad betydelse)

Men du skriver "några år" vilket enligt min gamla svenska lärare betyder 3 eller fler år (i och med att annars heter det ett par). Då bör du även tänka över att de regler som reglerar förhållandet mellan dig och den tilltänkta hyresrätten är samma regler som gäller för vanliga hyresgäster, dvs hyresgästen kan få besittningsskydd i din bostadsrätt Hyresnämnden besittningsrätt - bostad

Det finns flera skäl till att bostasdsrättsföreningar har denna rätt. De vill förmodligen ha medlemmar som kan hjälpa till på städdagar (vilket knappast andrahandshyresgäster gör), vara behjälpliga i föreningsarbetet m.m. Sen brukar av någon anledning andrahandshyresgäster visa sämre hänsyn till grannar även om det givetvis finns undantag.
 
Det är som sagt en nödvändighet för en brf att vara restriktiv. I den förening där jag var orförande, hade vi ca 800 lägenheter, ca 80 var uthyrda i andra hand med godkännande, och vi bedömde att ytterligare ca 80 var andrahandsuthyrda utan godkännande, bevisningen är ibland svår för föreningen, och det är ju inte den roligaste delen av styrelseuppdraget att jaga ut folk ur sina bostäder, vi prioriterade inte ren jakt på andrahandsuthyrare.

Dvs. ca 20% av beståndet var uthyrt, skulle man haft en mer liberal inställning skulle siffran med stor sannolikhet ha minst fördubblats.
 
tedblad skrev:
Men kan man göra en fuling och säga att jag och min sambo ska köpa den pga att vi ska gå ifrån varandra men sen när vi ska flytta in i den så säger vi att vi "hittat" tillbaka till varandra. kan man göra nåt sånt o fråga sen om vi kan få tillåtelse att hyra ut den i andra hand?
Jag tro inte att ni behöver krysta till det på det viset för att köpa den, föreningen brukar inte lägga sig i varför man köper så länge man inte själv babblar om att man inte tänker flytta in (ingen idé att fråga, för de något förslagna vet vad de bör svara).

Men är föreningen restriktiv så kommer ni ändå inte att få hyra ut.

Vissa föreningar skriver ut att juridisk person (dvs Aktiebolag eller liknande) får köpa, sådana föreninagr brukar vara mer liberala med andrahandsuthyrning också. Ofta är det föreningar som redna "tagits över" av icke boende, med 80-90% av lägenheterna ägda av bolag som övernattningslyor eller av profesionella andrahandsuthyrare.

Annars begränsar föreningens ändamålsparagraf även möjligheten för ett AB att köpa en brf. En juridisk person kan inte bo i en lägenhet.
 
Jätte tacksam för alla svar. Ville kolla upp lite hur det fungerar.

Att tanken på att köpa en bostadsrätt kom upp blev när vi hittade en tvåa för 250 tusen och här i K-na brukar en tvåa ligga runt c a 800 tusen. Den har ett renoveringsbehov men min man är händig och så. Så istället kanske man bara ska ta och renovera den och sen sälja den, för det verkar svårt det här med att hyra ut i andra hand. Samtidigt vet man försäljningspriser sjunker så då kanske man inte får så mycket för den ändå. Det var där "andra hand" kom in också att man väntar till marknaden börjar stiga igen och sen säljer den renoverad.
Vad hade ni gjort?
Försökt köpa den billigt, renovera den och sen sälja den snabbt?
Eller renoverat den och lite längre fram sett om man kan hyra ut den till nån nära och hoppas att ingen kommer på en?
Tycker inte om och ljuga men det hade varit så roligt att få göra en investering i en fastighet.
 
Att köpa på spekulation på en sjunkande marknad tycker jag låter som en riskabel affär.
 
Tror inte det är att rekomendera i dessa tider. Naturligtvis beror det på hur mycket man har för avsikt att göra i lägenheten. Kostnaden rusar lätt iväg om både kök och badrum skall åtgärdas. Ingen konst att spendera 150 tusen på detta. Då är man uppe i 400 och målning tapetsering och kanske nya golv tillkommer. Har då priserna rasat kanske man står där med en förlust i stället. Är hyran/m2 billig skulle jag kunna tänka mig att lägenheten fortfarande kan vara attraktiv och kanske av den anledningen inte sjunker lika mycket i pris. Men detta är en ren gissning, facit får vi tyvärr senare.
 
Isåfall måste man ju fråga sig varför den har fallit så mycket redan. Låter som en hund begraven där. Dvs. om uppskattningen att normalpriset före krisen skulle vara 800 000, och nu 250. SÅ djup är inte finanskrisen (ännu).
 
Sant, men kan det vara så att renoveringsbehovet är enormt. Det kanske är en äldre brf som aldrig renoverats eller underhållits.
 
Brf har god ekonomi och det gjordes stambyte på toaletten -00 med allt kaklat och så.
Månadshyran ligger på 2 617 kr så det är billigt.
Men vi ska åka dit och kolla i morgon på visningen och se hur det verkar.
På bilderna verkar det inte som det är extremt mycket och göra men det får vi se imorgon.
Det har varit jätte givande att läsa alla svar vi fått, man kan aldrig få nog med information. Det tackar vi så jätte mycket för.
Så får vi se vad som händer. Troligen blir det ingen affär. Det verkar för mycket med allt, det var väl min naiva tanke på att få göra en investering på lång sikt som man vet att man inte brukar förlora på i det långa loppet.
Hade varit så kul att få ge min dotter den möjligheten men tyvärr blir det nog inte så.
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.