Hejsan,
Det har droppat in i min lägenhet ifrån vinden ovan.
Föreningen erkänt att detta kommer att tas på deras försäkring samt har kontaktat sitt försäkringsbolag som skickat en besiktningsman. Denna besiktningsman har kommit och konstaterat att det är fukt, och att golv behöver brytas upp, och fläktar sättas in.

Allt verkar hitills gå beskedligt till, men jag tänkte bara avfyra lite spridda frågor för att veta vad jag har att vänt.

1. Kan man kräva att föreningen via sin försäkring fixar allt, d.v.s. tömmer rummet bryter upp golvet, tar bort tapeten, avfuktar, lägger nytt golv målar? Eller kan vi bara kräva vissa av dessa saker.
2. Brukar någon sveda-och-verk peng utbetalas i dessa fall. Jag är inte alls ute efter att sko mig på detta, men vill att allt ska rätt till / som brukligt.
3. Vad behöver jag för papper för att vid en senare försäljning vara säker på att nästa ägare inte stämmer mig för någonting angående detta? Givetvis kommer jag att tala om fuktskadan, och vil då kunna visa upp rätt papper.

Tackar!

mvh / C
 
1. Kan man kräva att föreningen via sin försäkring fixar allt, d.v.s. tömmer rummet bryter upp golvet, tar bort tapeten, avfuktar, lägger nytt golv målar? Eller kan vi bara kräva vissa av dessa saker.

-- Beror skadan på inträngande vatten som har uppkommit pga bristande underhåll från föreningens sida så skall du gå skadelös ur detta, det verkar ju som föreningen har erkänt detta indirekt genom att ta det på sin försäkring. Om så är faller kommer föreningens försäkring stå för utrivning, upptorkning samt även återställande av ytan i motsvarande material.

2. Brukar någon sveda-och-verk peng utbetalas i dessa fall. Jag är inte alls ute efter att sko mig på detta, men vill att allt ska rätt till / som brukligt.

--- Brukligt är att om föreningen hanterar ärendet snabbt och problemfritt så brukar man inte kunna få något mer än för ev extra utgifter i form av ökad elförbrukning pga avfuktare. Man skall vara försiktig med att kräva pengar för minsta lilla eftersom du själv är en av ägarna i föreningen. Kräver man pengar så kräver man i praktiken av sig själv.


3. Vad behöver jag för papper för att vid en senare försäljning vara säker på att nästa ägare inte stämmer mig för någonting angående detta? Givetvis kommer jag att tala om fuktskadan, och vil då kunna visa upp rätt papper.

-- Eftersom skadan är mellan dig och förening så behöver du inga papper. Skadan kommer i framtiden alltid att stå mellan innehavaren och föreningen och inte mellan köpare och säljare.
 
Stort tack för uttömmande svar!
Då är det bara att köra vidare.
 
O
Jag har tyvärr läst tvärt om, att du får själv stå för ytskiktet även fast föreningen är skyldig. dvs ytskiktet går på din försäkring. Jag läste detta i tidningen Bo bättre, tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet.
 
Odjuret skrev:
Jag har tyvärr läst tvärt om, att du får själv stå för ytskiktet även fast föreningen är skyldig. dvs ytskiktet går på din försäkring. Jag läste detta i tidningen Bo bättre, tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet.
Utdrag ur lagen..
7 .kap 12 § Bostadsrättslagen



3 st, För reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom
  • 1. hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse, eller
  • 2. vårdslöshet eller försummelse av
    • a) någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,
    • b) någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten, eller
    • c) någon som för hans eller hennes räkning utför arbete i lägenheten.
Men det hela går tillbaka till ansvarsfrågan. Är föreningen skyldiga till att ha slarvat med underhållet, då skall de laga utan att innehavaren behöver betala något. Är det så att föreningen inte har slarvat skall föreningen stå för rivning för att komma åt skadan, reparera skadan, sen får innehavaren stå för återställande av ytskikt.
I detta fall skulle jag nog tolka det som föreningen har tagigt på sig skadan pga att de har eftersatt underhållet. Men det är svårt att säga innan försäkringsbolaget har sagt sitt om det.

Har själv haft dessa frågor med vår jurist just när det kommer till inträngande vatten från tak och vägg pga eftersatt underhåll. Samtliga boende som har råkat ut för detta har gått skadelösa ur det. Jag har dock personligen råkat ut för vattenskada pga slarv från entr. Det slutade med att föreningen stod för rivning och torkning och jag för ytskiktet.
 
Redigerat:
O
Då hade jag lite rätt! Dock är problemet att bevisa att saker beror på att föreningen är försumlig.

Då får vi hålls tummarna!
 
frohike,

Du kan ha rätt i att det är en vattenledningsskada, dvs läckande vattenrör under tryck. Men det skulle ju kunna vara ett läckande tak också eftersom vattnet kommer från vinden och då är ju Bostadsrättslagen 7 kap. 12 § 3 st. inte tillämpligt (ett tak är inte en vattenledning...).

Vid läckande tak är den generella regeln att bostadsrättshavaren, förhoppningsvis försäkrad, får stå för ytskikten i lägenheten. För att undvika detta måste bostadsrättshavaren bevisa att föreningen (styrelsen) varit vårdslös och därmed skadeståndsskyldig. Det är dock en process i sig.

Eftersom bostadsrättsföreningar i säkert 999 fall av 1 000 har en rent lekmannamässig styrelse kan man dock aldrig förutspå hur de ställer sig i ett konkret fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.