Hej
Jag har upptäck att de finns blåbetong i min bostadsrätt och man har aldrig gjort en radonmätning.
Hur kan jag gå vidare med detta för mäta radon och vilka återgälda kan jag själv göra i min bostadsrätt omgående.
 
  • Blåbetong synlig i ett hörn på väggen i en bostadsrätt, med trä och gipsskivor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett hörn av en vägg med exponerad blåbetong runt en trälist i en bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med exponerad blåbetong bakom avlägsnat lager av puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det du kan göra för att sänka radonhalten genast är att vädra mer.

Mäta strålningen i bostäder gör man under den kalla perioden av året när man inte vädrar. Man köper en "puck" från ett analysföretag och pucken ska placeras enligt vissa riktlinjer och ligga still under ett visst antal veckor, därefter skickar man tillbaka "pucken" till analysföretaget.

Det är inte all blåbetong som innehåller radon.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det du kan göra för att sänka radonhalten genast är att vädra mer.

Mäta strålningen i bostäder gör man under den kalla perioden av året när man inte vädrar. Man köper en "puck" från ett analysföretag och pucken ska placeras enligt vissa riktlinjer och ligga still under ett visst antal veckor, därefter skickar man tillbaka "pucken" till analysföretaget.

Det är inte all blåbetong som innehåller radon.
Tack. Pratade med förtroendemannen i föreningen och vi ska göra en radonmätning nu i oktober.

Känns långt kvar till oktober och jag är för orolig av mig för att kunna bo där med barn fram tills oktober + mätning.

Du skriver i en annan tråd ”Bärande väggar brukar inte vara i lättbetong, vilket blåbetong är, men det kanske finns undantag.”

När vi köpte lägenheten fick jag till mig att innerväggar inte brukar vara av blå betong. Men nu när vi rev gipsvägg ser de verkligen ut som blåbetong, luftig och svårt att avgöra färgen men ser blå ut på bilden.
 
  • Blottad vägg med lager av olika material, där ett lager verkar vara blåbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en innervägg som delvis är riven, med synlig gips och ett lager av möjlig blåbetong bakom det gyllene skiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rivna gipsväggar som avslöjar ett lager av blåbetong bakom, omgiven av byggskräp och lösa bitar av material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Innerväggar kan definitivt vara i blåbetong. Det finns här. Det fanns också där vi bodde med ett litet barn i två år. Det finns massor med folk som hela sin barndom på 50-, 60- och 70-talet bodde i hus med blåbetong och de har inte fått några problem pga. det.

På dessa nya bilder tycker jag att det enda som ser ut som blåbetong är på sista bilden där diverse lösa bitar samt små rester på väggen ser ut som det.

På din första bild i tråden ser det också bara ut som att det är mindre rester av blåbetong utanpå en vägg i vanlig betong.

Det ser alltså verkligen inte ut som att det är något att oroa sig för. Det är mycket farligare att röka och att vara mycket vid vältrafikerade vägar än att bo med lite blåbetong. Det är också farligt att gå omkring och oroa sig.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Precis, ser man på helhetsbilden som snickarna har skickat ser det ut som att det är blåbetong utanför vanlig betong.

Haha, ja alla dessa faror runt oss. Det som gör mig orolig är väl hur mycket blå betong det egentligen finns i lägenheten och om de kan skada. Men tack för all information
 
BirgitS
Enligt bilderna ser det ju ut att vara pyttelite blåbetong kvar och snickarna är väl inte klara än eftersom det är synnerligen ojämn yta.
 
En mindre del ser ut som Blå-Lättbetong, det mesta annat ser ut som puts etc. Man måste mäta för att veta säkert. Och jo, Blåbetong har använts även till bärande väggar, om inte annat som isolering utanpå tex betonghålsten o liknande.

Däremot tycker jag INTE det finns skäl till oro! Avvakta föreningens mätning och sov lugnt under tiden!
På sommaren så vädrar man dessutom så pass mycket att nivåerna är låga och Radon från enbart byggnadsmaterial brukar inte ge astronomiska värden ändå. Dom stora problemen kommer främst från markradon.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.