Jag har två offerter på samma summa. Nån som kan dela med sig om för eller nackdelar för att göra mitt val enklare?

 
Nackdelen för mig med Nordisk garanti är att de kräver entreprenadkontrakt på 70-80% av arbetet.
Ringde de under eftermiddagen idag och de kunde inte sälja nån försäkring till mig.
Vi tar in kanske 20-30%....Resten gör vi själva.
 
Vi tog in offerter från alla, Bostadsgaranti visade sig vara billigast.
 
Jag fick idag svar från Nordisk garanti  och de erbjuder mig försäkringen för 12.000:- GAR-Bo samt Bostadsgaranti har ännu ej svarat.

Då man inte kan få lägre premie på detta dyrbara papper så väljer jag Nordisk Garanti. Skillnaden i försäkringsvillkoren är mycket marginella. GAR-BO går bort för deras VD var så dryg i TV :), jag skickade en offertförfrågan till dem bara för att ge dem lita oavlönat arbete (det kan dom behöva)  ;D

Alltså väljer jag den som svarat snabbast då premien inte kan bli lägre hos någon annan.

Jag bygger delad entreprenad och mina entreprenader uppgår till ca 80% av produktionskostnaden, vilket Nordisk Garanti tycker är ok.
 
Tolv tusen.... ??? Den som ändå kunde behöva betala bara 12.000! :-/
 
Som kuriosa kan jag nämna att GAR-BO hade mage att skicka mig en offert på smått skamliga 25030:- för byggfelsförsäkringen. Dom ser dessutom med intresse fram emot att höra vidare ifrån mig  ;D (in your dreams GAR-BAGE)

Mitt råd är att kolla med alla 3 försäkringsbolag och ta in offert från samtliga. Det skiljer tydligen en hel del i denna mig veterligen värdelösa försäkring.

Robert_Maria: Vi bygger inte så dyrt hus som ni :) Entreprenadsumman uppgår till ca 1 miljon och eget material på ca 200.000:-. Det är dessa belopp som utgör prissättningen på Byggfelsförsäkringen.
 
@WeeBee

Fördomar, fördomar och fördomar. ;)

Vi bygger inte särskillt dyrt men ändå är vår billigaste offert på byggfelsförsäkring ca 20.000 kronor (onödigt) dyr.
 
Ok, ni kanske bygger billigt men förmodligen dyrare än vi?

Nordisk garanti ger ju en premie på ca 1,05% av produktionskostnaden.
 
Med tanke på premien så är det förmodligen så att vu har en något högre prod-kostnad. ;)
 
som självbyggare nar jag hört att garbo är bland dom billigaste? ngn som vet?
 
Glöm inte att vissa försäkringsbolag även bekostar besiktningsmannens arvode.
Detta rör sig om åtskilliga tusenlappar.
 
Snailman
jag ska ju bygga själv så någon besiktningsman behövs ju inte. Om jag blir tvungen teckna försäkringen så vill jag ju bara ha så låg totalsumma som möjligt vare sig det inkluderar besiktning eller inte (att få en besiktning gjord känns ju inte lika meninslöst som en meningslös försäkring som inte gäller)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.