Är det OK att permanent bo i en vinterbonad friggebod på 15 kvm?
Att t.ex ha en tonåring boende i en friggebod under några år tills han flyttar hemifrån.
Vad jag förstår är elvärme ok men alla former av eldstad kräver tillstånd.
Kök behövs ju inte :) men hur är det med WC & dusch?
 
Ur ett rättsperspektiv finns väl inga lagar inom plan- och bygglagen som säger ifrån.

Däremot vet jag inte vad det blir för kvalitet på boendet. 15m2 är inte så mycket om man förväntas vistas där den större delen av sin tid, och skall man sedan isolera ordentligt så blir det ju ännu mindre. Dusch och WC tror jag att man vinner på att ha inne i stora huset, det tar för mycket plats och gör det väldigt dyrt att bygga med anslutning av avlopp samt att dra ut varmt och kallt vatten som inte fryser vintertid. Jag tror det blir ett rätt så dyrt projekt i alla fall, för antingen bygger man ordentligt och får låga värmekostnader men häftiga byggkostnader, eller så gör man tvärtom. Då riskerar man dock att han behöver en egen 20A-säkring ut dit för att hålla värmen.

Vad säger sonen själv?

Vad säger du som förälder? Något säger mig att det finns risk för ett rätt så asocialt beteende, vändande på dygnet och kolossalt med dataspelande på nätterna när man fjärmar sig från övriga familjen i tidig ålder, men du känner din son bäst.
 
Swetrot skrev:
Vad säger du som förälder? Något säger mig att det finns risk för ett rätt så asocialt beteende, vändande på dygnet och kolossalt med dataspelande på nätterna när man fjärmar sig från övriga familjen i tidig ålder, men du känner din son bäst.
Lär känna din router o se till att sätta tidsspärrar, det är hur smidigt som helst!! Sedan håller jag med i allt annat.
 
En kompis bodde i en 10m2 i ett par år utan problem. Säng, litet skrivbord, en garderob och en stereo så var det fullt. Men det gick att klämma in minst 8 när det var fest.
 
Kan väl funka rätt bra tror jag - skönt för sonen med "eget" boende i sentonåren kan jag tänka mig. Jag hade som tonåring tyckt det varit perfket !!

Dusch kan du ha inne kanske - så ses ni någon gång per dygn - och du får ett billigare projekt och mindre risk för fuktskador osv ? Toa, kan man kanske sätta in en liten (behövs ju inte mkt mer än 1.2x1.5 m) med ett handfat- men priset sticker ju lite mer med vatten/avlopp osv - beror ju lite på hur den skall ligga i fårhållande till huvudavloppledning också förstås

/K
 
i 15m2 alternativet kan man nog klämma in ett minibadrum. Kompisens "hus" låg 4 meter från stora huset så det var ju bara att gå över altanen så var man inne
 
Bodde i en friggebod jag hyrde en termin när jag gick på gymnasiet. Det var en gammal 10-kvadrats, men man fick plats med förvånansvärt mycket. Loftsäng så fick man in en liten soffa under, ett fällbart bord på väggen mittemot och en tv i hörnet. Hade en liten kyl och kokplatta också. Enda som saknades var vatten och avlopp, fick fylla en dunk vid huset.

Blev dock lite trångt i längden, men en tid funkar det.
 
Drar man in vatten eller avlopp krävs bygganmälan.
 
Kolla hur de bygger hotellrum. De är världsmästare på att utnytta ytor maximalt. Speciellt de s.k. kabinrummen utan fönster där man har säng, skrivbord, dusch och WC på typ 8 kvm.
 
Det finns ju många lägenheter på ca 17 kvm, så 15 ska väl funka fint om det nu är utan kök också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.