Tjena alla!

Körde ett rätt tungt (kanske för tungt) lass här ikväll och hör plötsligt ett missljud från tvättrummet.

Verkar som on något hänt med maskinen. Det tycks fungera som vanligt under gång även om det eventuellt kan vara så att den är lite mer högljudd än vanligt. Men när det är dags att centrifugera tar det tvärstopp, trumman snurrar inte alls och det "skriker" om maskinen.

Testar jag att för hand snurra runt trumman löper den fint men möter lite motstånd på en viss punkt. Men ger jag den skjuts är det precis som något hugger i efter ett halvt varv och den stannar.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt och om det är något man kan ordna själva?

Ha de!
 
Redigerat:
A
antingen har du fått in nått mellan trumma och balja, eller så har trumlagret skurit.
skriket kan vara remmen som slirar
 
Jävligt märkligt....

Jag fyllde maskinen igen med vatten och släppte ut det, skruvade sedan ur filtret och släppte ut allt vatten. Bröt strömmen och nollade maskinen.

O vips funkade det.

Nu har jag visserligen bara kört lättare tvättar men ändock 2 stycken utan några som helst problem. Vågar inte sia om vad som strula förut om det var ett mjukvarufel eller om det finns något löst inne i maskinen som nu lossnat och inte spärrar längre.

Huvudsaken för min del är att den fungerar.

Tack för inputen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.