Senaste veckorna har vår Bosch tvättmaskin haft sönder syntetplagg flera gånger. Dels är det hål, dels ser det ut som att tyget smält. Tvättmaskinen har varit full vid dessa tillfällen och centrifugen på 1000 rpm. 40 gr vanligt kulörprogram.

Någon som kan gissa vad som händer? En hypotes jag har är att plagget fastnar mellan bälg och lucka och slits sönder. Men vi har haft maskinen i 5 år och det har inte hänt förr, trots att vi även tidigare säkerligen proppat i för mycket tvätt (3 barn…). Och varför ser det ut som att det blivit varmt?

Bifogar bildbevis.
 
  • Svart tyg med hål och slitage, närbild av trasig kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du känt efter inne i trumman att där inte finns några ojämnheter eller skarpa kanter kring hålen som plaggen kan fastna i?
Kan ju vara bra att köra en tom maskin och känna efter på luckan att det inte blir varmare än 40 grader.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
MultiMan
Trumman börjar inte bli glapp så att den rör sig mer än normalt? Har du provat stickas in handen och rycka upp och ner? Eventuellt glapp ska vara minimalt, max några millimeter.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
A
T Tosse skrev:
Senaste veckorna har vår Bosch tvättmaskin haft sönder syntetplagg flera gånger. Dels är det hål, dels ser det ut som att tyget smält. Tvättmaskinen har varit full vid dessa tillfällen och centrifugen på 1000 rpm. 40 gr vanligt kulörprogram.

Någon som kan gissa vad som händer? En hypotes jag har är att plagget fastnar mellan bälg och lucka och slits sönder. Men vi har haft maskinen i 5 år och det har inte hänt förr, trots att vi även tidigare säkerligen proppat i för mycket tvätt (3 barn…). Och varför ser det ut som att det blivit varmt?

Bifogar bildbevis.
för mycket tvätt
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Trumman börjar inte bli glapp så att den rör sig mer än normalt? Har du provat stickas in handen och rycka upp och ner? Eventuellt glapp ska vara minimalt, max några millimeter.
inte ens det
 
MultiMan MultiMan skrev:
Trumman börjar inte bli glapp så att den rör sig mer än normalt? Har du provat stickas in handen och rycka upp och ner? Eventuellt glapp ska vara minimalt, max några millimeter.
Du menar glapp mellan trumman och yttertrumman eller vad det kan kallas (den del som bälgen fäster mot alltså)? Inte mycket glapp där, mindre än en millimeter skulle jag säga
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du känt efter inne i trumman att där inte finns några ojämnheter eller skarpa kanter kring hålen som plaggen kan fastna i?
Kan ju vara bra att köra en tom maskin och känna efter på luckan att det inte blir varmare än 40 grader.
Känner inga ojämnheter eller skarpa kanter i alla fall. Du menar att vattnet skulle bli alldeles för varmt?
 
electroluxaren skrev:
för mycket tvätt
Du har säkert rätt. Vi har kanske levt på turen tidigare… får försöka bli bättre. Hur gör ni för att ta lagom mycket tvätt?
 
Lastar aldrig in tvätt så att det är proppfullt. Tvätten måste kunna röra sig i trumman för att bli ren.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Syntetyger kan bli så av mekaniskt slitage, att det ser ut som de skulle ha smält. Har plagg som ser ut så där ryggsäckens midjebälte suttit. Efter en specifik användning med för mycket vikt och då jag drog i jackan för att rätta till den.
Kan säkert tänka mig att för full trumma som gör att plaggen inte har fri rörlighet gentemot varandra kan ge sådan effekt.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
H
T Tosse skrev:
Senaste veckorna har vår Bosch tvättmaskin haft sönder syntetplagg flera gånger. Dels är det hål, dels ser det ut som att tyget smält. Tvättmaskinen har varit full vid dessa tillfällen och centrifugen på 1000 rpm. 40 gr vanligt kulörprogram.

Någon som kan gissa vad som händer? En hypotes jag har är att plagget fastnar mellan bälg och lucka och slits sönder. Men vi har haft maskinen i 5 år och det har inte hänt förr, trots att vi även tidigare säkerligen proppat i för mycket tvätt (3 barn…). Och varför ser det ut som att det blivit varmt?

Bifogar bildbevis.
Finns det något i något annat klädesplagg som gör att de har fastnat i varandra? Spekulerar bara.
 
MultiMan
T Tosse skrev:
Du har säkert rätt. Vi har kanske levt på turen tidigare… får försöka bli bättre. Hur gör ni för att ta lagom mycket tvätt?
Jag fyller aldrig mer än 3/4, kanske max 80%. Över det så försämras tvätteffekten ibland eftersom plaggen inte kan röra sig tillräckligt fritt. Min Siemens ger en föraning om vad som är känsligt då program för ömtåliga tyger (Fintvätt), t ex siden mm alltid har väldigt liten tvättmängd jämfört med t ex bomullsprogrammet och är betydligt kortare. Min maskin har, om jag minns rätt, 2 kg för fintvätt, medan 8 kg för vanlig kulörtvätt. 2 kg är inte särskilt många plagg, bara bottenskrap i trumman.
Vanliga syntetprogrammet på 2 timmar har halva mängden mot kulör/bomull/tåliga plagg, dvs 4 kg.

Dvs är hur mycket man ska fylla programberoende och vilken typ av plagg som ska tvättas. Personligen avråder jag att tvätta tunna syntetplagg ihop med frotté t ex, men det är väl allmänt känt att man inte ska blanda hursomhelst. Slitaget på känsliga plagg ökar och trumman blir lättare obalanserad (frotté suger massor av vatten, syntet knappt något alls) samt att man inte kan köra tillräckligt höga temperaturer för att bomullsfrotté ska bli helt ren.

Jag har ibland diskussioner med folk om att de tycker alla olika program är onödiga, men det anser jag är fel. Det är stor skillnad hur t ex skjortor ser ut efter skjortprogrammet på 1 timme eller kulör/bomull efter 2,5. Helt olika tvättcykler, vattenmängd och centrifugering. Ylleprogrammet som vilar 80% av tiden gör att ullen inte filtar sig och fungerar faktiskt att tvätta tröjor utan att de krymper, men man kan bara ha typ 2 tröjor, sedan är viktgränsen uppnådd och grejerna blir inte heller rena om man stoppar i mer pga den låga aktiviteten i trumman.

Allt bör finnas beskrivet i instruktionsboken till maskinen. Jag läser alltid sådant pärm till pärm när jag köpt en ny maskin (inget skämt).

Sista tillägget: Eftersom du har en Bosch som görs av samma tillverkare som Siemens så är det högst troligt att du har samma skillnad mellan programmen, dvs syntet ska tvättas i avsett program för materialet och det innebär halva maxvikten på maskinen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
A
T Tosse skrev:
Du har säkert rätt. Vi har kanske levt på turen tidigare… får försöka bli bättre. Hur gör ni för att ta lagom mycket tvätt?
fyll endast till 75%
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.