Hej

Har en granne jag lovat hjälpa med en Bosch torktumlare som låter illa.
Har smort upp allt och gjort rent alling men får inte bort oljudet.
Trumman snurrar lätt och fint och kör jag motorn utan remmen på finns inga oljud
Den är 7 år så använts en del

Lyssna på ljudfilen.
Den är inspelad när jag snurrar på trumman manuellt och ljudet kommer från själva remmen.

Kan det vara så att remmen är så sliten att den liksom rör sig lite i sidled i spåren på drivhjulet och orsakar missljudet .
Man kan liksom känna på remmen att det knäpper till i den varje gång ljudet uppstår o man snurrar sakta men det går inte att se med blotta ögat att remmen rör på sig..

Eller är det något helt annat fel som jag missat
 
Mats-S
N mnage_ask skrev:
Trumman snurrar lätt och fint och kör jag motorn utan remmen på finns inga oljud
Är det samma sak om du frikopplar remmen och snurrar trumman fritt, inga ljud?
Då skulle jag byta remmen för att verifiera att den inte är problemet.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Är det samma sak om du frikopplar remmen och snurrar trumman fritt, inga ljud?
Då skulle jag byta remmen för att verifiera att den inte är problemet.

Ja kör jag motorn utan rem så låter den ingenting
Snurrar jag trumman utan rem så låter den ingenting

Trodde först att remmen tog i någonting men det finns inget den kan ta i

Så det är kombinationen drivhjulet och remmen som skapar ljudet.
Det jag noterade var att trumman roterade väldigt tungt tills jag tog loss lagret och gjorde rent och smorde upp så det kan ju ha slitit extra på drivremmen. Ser ju inga skador på drivhjulet men inte på remmen heller, möjligtvis att spåren i remmen numera är ganska grunda

Bra om någon känner igen symptomet så jag inte behöver beställa en ny rem i onödan om det är något annat
 
A
Fläkthjulet på motoraxlen
 
electroluxaren skrev:
Fläkthjulet på motoraxlen
Men om det är fläkthjulet borde den ju låta illa även när jag har kört motorn men remmen avtagen, men då låter den helt normalt..
Men så fort jag ansluter remmen så börjar oljudet.. Den låter inte heller om jag snurrar trumman för hand utan remmen
 
A
Om bussningen är glapp kommer fläkten närmre kåpan när remen spänns
 
Blir att beställa en ny rem,
Provade att vända remmen så att den var fel väg , dvs spåren på remmen är inte längre mot drivhjulet och då försvann ljudet på en gång och allting funkar normalt , gissar att om man skulle lämna den fel väg skulle väl remmen börja slira efter ett tag eller hoppa av.
Men den får sitta nu fel väg tills vi hunnit beställa hem remmen och har tid att riva isär allting och byta
Ljudet måste skapas av att spåren har slitits ut på något sätt , så nu är jag säker på att det bara är remmen som är sliten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.