Hej

Vår Bosch Serie 8 WAWH26M9SN/09 har sedan igår börjat visa felkod E18 efter avslutat program. Den har FD-kod 9705 och borde alltså vara tillverkad 2017.
Jag förstår att det här felet betyder att den inte lyckas pumpa ur vattnet tillräckligt snabbt, men jag förstår inte varför. Det här verkar vara ett ganska vanligt fel som ofta löser sig genom att rensa filtret.

Jag har öppnat serviceluckan och kontrollerat filtret. Det fanns lite hår där, men ingenting som hindrar pumphjulet från att snurra. I slangen som går till avloppet fanns det lite guck i mynningen som jag har rensat bort. Blåser man i slangen verkar det inte vara något stopp. Vidare så lyckas den ju tömma ut det varma tvättvattnet, det är i slutet av programmet som den stannar och det är kallt rent vatten som är kvar i trumman. Pumpen verkar med andra ord inte ha lagt av helt. Det är uppskattningsvis 10 liter vatten jag behöver tömma via serviceslangen.

Jag har testat att flytta avloppsslangen till handfatet istället och det blir samma fel även då.
Uppdatering: Jag testade att flytta avloppsslangen till en hink på golvet istället. Då verkar den klara av att köra igenom programmet.

Vad kan jag göra för att isolera felkällan och åtgärda det?
Tack på förhand!
 
Redigerat:
Unikt namn
Vi hade till och från felkod 18 på vår. Upplevde att den blev sämre och sämre på att göra sluttömningen, och tillslut funkade den max 1 av 10ggr.
Det blev 3 servicevändor som slutade med en ny pump. Den har funkat bra sen dess.

Men jag tror vår är modellår 19, och den började strula innan den var 2 år gammal.
 
  • Gilla
Borstj
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi hade till och från felkod 18 på vår. Upplevde att den blev sämre och sämre på att göra sluttömningen, och tillslut funkade den max 1 av 10ggr.
Det blev 3 servicevändor som slutade med en ny pump. Den har funkat bra sen dess.

Men jag tror vår är modellår 19, och den började strula innan den var 2 år gammal.
Tack för svar! Spontant känns det som att det är pumpen som börjar bli dålig helt enkelt.

Jag testade att köra ett program med avloppsslangen i en hink på golvet. Då gick programmet igenom.

Testade sedan att köra snabbprogrammet och experimenterade lite med slangen under tömningarna:
Först kommer vattnet ut i en strid ström, och jag kan lyfta slangen hur högt som helst utan att det påverkar flödet.
Sedan minskar flödet, och om jag lyfter slangen ~1m över golvet så rinner inget vatten ut förrän jag sänker den igen. Tyvärr sitter spillmuffen cirka 1m upp på väggen.

Tittade lite mer i filtret och man kan ana att det sitter lite hår i pumphjulet, som är omöjligt att få bort med pincett.
Så jag misstänker att håret i kombination med normalt slitage gör att pumpen nu inte har tillräckligt med kraft för att tömma vattnet när slangen går till avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.