Hej,

Jag har en Bosch Serie 6 tvättmaskin, ett par år gammal.

Sen ett par veckor beter den sig konstigt och "fastnar" när det är 1 minut kvar på programmet. Sen står den bara och tuggar runt med vatten tills man gör nåt åt det. (T.ex. väljer skölj och centrifugera). Inga felkoder eller liknande.

Vet inte riktigt vad som skett. Detta problem uppstod antagligen efter att jag för några veckor sen råkade komma åt någon knapp när den var igång och den började pipa, så jag startade om programmet.

Jag har provat att "återställa" den genom att ställa selectorn kl. 6 och trycka in en knapp och sedan stega genom felsökningsprogrammen (P01 till 30).

Körde en 30° snabbtvätt och det verkade funka, men nu är det tillbaka som innan, står och harvar på 1 minut kvar...


Nån här som har nåt bra tips på detta?
 
  • Tvättmaskinens kontrollpanel med programväljare, digital display och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat om det är stopp i avloppet eller slangen?
 
S Sackaros skrev:
Kollat om det är stopp i avloppet eller slangen?
Tja, alltså den funkar ju i övrigt. Tänker att om det hade varit stopp nånstans så hade det väl kommit en indikation om det.
 
AXS
Haft samma på en samsung, då var det en sensor(vatten?) Som behövde bytas.
 
Fishdoc Fishdoc skrev:
Tja, alltså den funkar ju i övrigt. Tänker att om det hade varit stopp nånstans så hade det väl kommit en indikation om det.
Ok! Jag sökte på forumet och många med liknande problem har haft fel på värmeelement. Annars har jag själv erfarenhet av att blockering i avloppet gör att maskinen aldrig lyckas pumpa ur och känna sig klar.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Ok! Jag sökte på forumet och många med liknande problem har haft fel på värmeelement. Annars har jag själv erfarenhet av att blockering i avloppet gör att maskinen aldrig lyckas pumpa ur och känna sig klar.
Vi hade samma fel, maskinen visade 1 min kvar jättelänge. Efter byte av värmeelementet så funkar den normalt
 
S Sackaros skrev:
Ok! Jag sökte på forumet och många med liknande problem har haft fel på värmeelement. Annars har jag själv erfarenhet av att blockering i avloppet gör att maskinen aldrig lyckas pumpa ur och känna sig klar.
Sorry för sen respons, det kom en jul emellan! Efter någon dag kom till slut felmeddelande som pekade på stopp, precis som i ditt tidigare inlägg. Efter rengörning av pumpen funkar den som normalt igen.
 
Fishdoc Fishdoc skrev:
Sorry för sen respons, det kom en jul emellan! Efter någon dag kom till slut felmeddelande som pekade på stopp, precis som i ditt tidigare inlägg. Efter rengörning av pumpen funkar den som normalt igen.
Härligt!
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.