D
Jag har cirka 400 kvm gräs och en tomt med häckar mellan båda grannar. Jag vill ha batteridrivet och har landat i en Bosch Rotak, och har ett par frågor.

  1. (1) Bör jag köpa 2 batterier direkt? Jag lär klara hela tomten på ett batteri, men det kanske är bra att ha ett extra batteri för framtiden?
  2. (2) Jag var på Bauhaus här om dagen, det finns en 43 Li och en 430 Li. Vad jag förstår är enda skillnaden att 43 Li har 4,0 Ah batterier medan 430 Li har 2,6 Ah batterier. Då antar jag att 43 Li är bättre?
  3. (3) Jag behöver en bra häcksax också, och det uppenbara är väl en sax som delar batteri med gräsklipparen. Bosch AHS 54-20 Li verkar populär men hittar inga åsikter om den här på forumet, någon som testat?

Om du har en helt annan kombo att föreslå gör gärna det med motivering :)

Länkar till Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/grasklippare-bosch-rotak-430-li-36v-batteridriven.html
https://www.bauhaus.se/grasklippare-bosch-rotak-43-li-36v-2x36v-4-0ah-batteri.html
https://www.bauhaus.se/hacksax-bosch-batteri-ahs-54-20-li-36v.html
 
Redigerat av moderator:
Vi har den Rotak 43 Li och AHS 54-20 Li med två 4 Ah batterier. Kanske lite större tomt, du klarar nog att klippa hela tomten med ett 4 Ah batteri. Osäkert om du klarar det på ett 2.6 Ah batteri. Jag valde två batterier då jag var lite osäker på om ett skulle räcka och att det känns bra att ha två batterier när de blir sämre. Något jag inte tänkt på har hänt än. Men det kändes tryggare för framtiden.

Gräsklipparen har jag kört många gånger under två säsonger. Den är jag nöjd med och skulle köpa igen. Häcksaxen har bara min fru kört, och hon tyckte den var bra. Vi har visserligen ganska lite häck, kanske 15 meter.

Vi har även grästrimmern 30-36 Li som också fungerar bra. Vi är nog inte så krävande när det kommer till trädgårdsmaskiner, vi har en lite tomt. Men jag kan rekommendera maskinerna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Tack för svaret Varmkorv!

Jag kommer säkert komplettera med trimmern så småningom. Lika bra att köpa 2 batterier om det ändå blir 3 maskiner så småningom.

Nu gäller det bara att hitta bästa pris på 43 Li inkl 2x 4 Ah batterier :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Jag har en rotak 37, också mycket nöjd. Låter inte mycket och klipper snyggt. Mindre gräsyta (200m2?) och har bara ett litet batteri, det räcker lätt. Sladdriven boschhäcksax. Visst vore det skönt att slippa sladden, men jag har stora och höga häckar så jag ville ha rejäl men samtidigt så lätt som möjligt. Släpa runt på den batteriklumpen över huvudet hade jag inte orkat länge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
fredrik.johansson skrev:
Jag har en rotak 37, också mycket nöjd. Låter inte mycket och klipper snyggt. Mindre gräsyta (200m2?) och har bara ett litet batteri, det räcker lätt. Sladdriven boschhäcksax. Visst vore det skönt att slippa sladden, men jag har stora och höga häckar så jag ville ha rejäl men samtidigt så lätt som möjligt. Släpa runt på den batteriklumpen över huvudet hade jag inte orkat länge.
Bra synpunkt med vikten. Jag får dock leva med det då jag skulle behöva en hiskeligt lång sladd. Jag får helt enkelt träna lite mer axlar i sommar :)
 
daniel_se skrev:
Jag får helt enkelt träna lite mer axlar i sommar :)
Vardagsträning med kroppsarbete är ju den bästa sorten, helt gratis och tar ingen annan tid i anspråk, kör på!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.