K
har varit i valet och kvalet mellan en

Bosch PSR14,4LI-2 (lithium Ion)

och en
Black and Decker CP14LN (också Lithium Ion)

nu verkar det bli en Bosch efter alla goda råd här i forumet.

Jag är en hemmapulare som inte använder skruvdragare alltför ofta. ändå så pass mycket att lågprismaskiner är uteslutet. jag är ute efter en lätt och smidig maskin som gör det jobbet åt mig, främst när det gäller enklare arbeten.

Båda är som sagt Lithium Ion. jag tror inte att jag behöver två batterier någon gång då jag arbetar men jag vet att batterier är dyra att köpa lösa. därför klurar jag på att köpa en maskin med två batterier och lagra ett tills det första tar slut.
då blir det plus +300 i pris istället för nån tusenlapp för ett nytt batteri om något år..

vad tycks?
hur är det batteriet när jag väl behöver det?
 
Spontant tycker jag nog att två batterier är att föredra pga
Vid lite tyngre arbete och klenare Ah dras batteriet rätt fort ur.
Oftast är det lång laddnings tid på gds/budget maskiner, finns inget värre än batterierna tar slut och man står med en tredjedels arbete kvar.
 
Glöm B&D maskinen, alltid rysk rollet om det är en bra eller dålig maskin och B&D går alltid sönder till slut. När det gäller Bosch så skulle jag leta rätt på en NiMH blå maskin istället.

"Jag är en hemmapulare som inte använder skruvdragare alltför ofta."

Problemet med ett batteri är när du väl ska göra ett projekt, exempelvis bygga en altan, dra gipsskivor eller liknande så behöver du två batterier och det är betydligt dyrare att köpa till ett batteri i framtiden än att köpa det kittat från början
 
Håll dig borta från den gröna boschen med li-on! Jag köpte en sådan med ett batteri och det va nog den sämsta affär jag gjort. Den 1.5ah som specades va väl tilltagen, kändes mer som 0,8. Den tar 3-4 TIMMAR att ladda ett batteri och skall du ha nytt batteri så måste du köpa en ny maskin.
 
K
om Boschen inte är att rekommendera,
finns det förslag på annat?
skall vara i storleks- och prisklass såsom
B & D cp14ln LI,
Bosch grön PSR14,4LI-2
osv..
maxpris 1 batteri ca 1000-1500 kr
maxpris 2 batteri.. +300 kr max

det finns många trådar i det här forumet som tar upp det här med skruvdragare. jag har läst de flesta av dem och fått många goda råd men jag tycker trådar ofta har en tendens att utveckla sig till att alla behöver en proffsmaskin i 2000 kr+ -klassen.
jag är inte intresserad av en sådan maskin utan vill ha en enklare maskin som gör jobbet under många år framöver. den behöver inte vara överdrivet stark eller ha en batteritid som är extremt lång. den ska hänga upp lite inredning på väggarna då och då bara, göra enklare jobb. när jag skaffar villa och ska bygga ordentligt så köper jag mig en proffsmaskin och ser denna som ett komplement.
efter dessa förutsättningar, ge mig tips!

jag har medvetet letat efter en lithium ion för att jag velat ha en maskin som kan ligga i ett par veckor och sen tas fram och vara fräsh i batteriet direkt, men lithium ion kanske är överskattat?

och så kvarstår min första fråga..
hur mår mitt lithium ion-batteri om det legat oanvänt i ett år t ex?
 
kanis skrev:
maxpris 1 batteri ca 1000-1500 kr
maxpris 2 batteri.. +300 kr max

jag är inte intresserad av en sådan maskin utan vill ha en enklare maskin som gör jobbet under många år framöver. den behöver inte vara överdrivet stark eller ha en batteritid som är extremt lång. den ska hänga upp lite inredning på väggarna då och då bara, göra enklare jobb. när jag skaffar villa och ska bygga ordentligt så köper jag mig en proffsmaskin och ser denna som ett komplement.
efter dessa förutsättningar, ge mig tips!
Kanske en Aeg bs12 C IQ uppfyller dina krav? Det var någon här på forumet som hade inhandlat en.
 
Mikael_L
Jag tycker inte boschen är nåt dåligt val. Nu har jag bara ägt min i drygt ett år, så om t.ex. batterierna "tvärdör" efter 2 år vet jag inget om ... :)

Men för 300:- extra så tycker jag du tar 2 batteriers-alternativet.
Men använd isåfall båda batterierna från första början. Använd och ladda dom växelvis. Än så länge har inte mänskligheten skapat någon ackumulatorteknologi som mår bra av att inte cyklas. Li-Io har vi inte så lång erfarenhet av, men jag tror även dessa celler mår bättre av att användas än att lagras ...

Jag skulle välja Boschen före B&D alla dagar i veckan. Men utan att ha några riktigt faktiska skäl till det valet. (Det har mest att göra med 15-20 år gamla tråkiga upplevelser av B&D som märke, dom kan givetvis vara bättre idag)

Men du kan även hålla utkik efter proffsdragare som går på utförsäljning.
Just nu finns det rätt stor chans att få de gamla blå boscharna till bra priser, då de ersätts av de nya med LI-Io teknik. Men då får du Ni-MH istället, vilket inte passar lika bra om dragaren ofta ligger i verktygslådan i månader mellan användningarna.

Bor du nära ett Beijers-bygg, så har en fågel viskat i mitt öra att det ska vara utförsäljning av diverse utgående och butiksex nu på måndag. I alla sveriges Beijerbutiker ...
I uppsala såg jag att det låg upplagt lite utgående blå bosch ...
 
Redigerat:
Min blåa 12V NiMH laddar på 30 minuter så det är inga problem att låta den ligga och dra ur sig.
 
kanis skrev:
jag har läst de flesta av dem och fått många goda råd men jag tycker trådar ofta har en tendens att utveckla sig till att alla behöver en proffsmaskin i 2000 kr+ -klassen.

Det är riktigt och det är inte helt utan orsak. Det beror på att man får en så mycket bättre maskin när man lägger till några hundra till. Fynda billigt i all ära, men det är faktiskt som att kasta pengar i sjön bokstavligen. (Förlåt till er som köpt budgetdragare:D) Det verkar finnas någon slags magisk tröskel vid 2000 riksdaler när det gäller skruvdragare. Och det är ändå en maskin som används mest så det ska få kosta lite mer.

I ditt fall hade jag nog satsat på Makita BDF 440, BDF450, BTD 130 eller BTD140 från tradera eller importera till ungefär samma pengar som att köpa gör-det-själv-maskin i Sverige.

Anledningen till att jag valde just Makita är att det är lätt att fynda till bra priser men annars gör Panasonic, Milwaukee m.fl. också riktigt bra dragare men inte lika lätt att hitta billigt.

Ett annat alternativ är att sikta på en fjuttdragare av proffsmodell. Klart bättre än grön Bosch eller B&D. Finns några trådar om det.

Lycka till.
 
anis16 skrev:
Min blåa 12V NiMH laddar på 30 minuter så det är inga problem att låta den ligga och dra ur sig.
Låt det inte ladda ur helt..... Så gjorde jag med min "gamla" Makita maskin - den har numera två batterier som är helt värdelösa och ny är INTE billiga.
Köpte en helt ny maskin när CO reade ur sina blå Bosch. Dessa batterier skall jag sköta bättre, minst varannan månad skall de få laddning oavsett om jag har använt maskinen.
 
K
det är skaparen av tråden här igen..

idag hittade jag en ny maskin som kändes allra bäst i handen.

en AEG 12 c IQ
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=307875

den får jag för samma pengar som de andra och den har två batterier. dessutom samma storlek.

erfarenheter?
 
Jag har känt på den och är inte helt övertygad. I alla fall inte för min del. Den kändes en aning tjock i hantaget. Men det gäller å andra sidan nästan alla fjuttdragare då de har batteriet i hantaget. Har man stora händer skulle det kännas bättre kan jag tänka mig. Dessutom satt varvriktningsreglaget lite dumt tycker jag.
Du var ute efter en Skruvdragare vad jag förstått. Då hade jag hellre satsat på en med 1/4" sexkantschuck.
Men den där AEG:n är nog en perfekt allroundmaskin.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Bor du nära ett Beijers-bygg, så har en fågel viskat i mitt öra att det ska vara utförsäljning av diverse utgående och butiksex nu på måndag. I alla sveriges Beijerbutiker ...
I uppsala såg jag att det låg upplagt lite utgående blå bosch ...
Jodå, såvitt jag förstod så får man nu en GSR12V för 900:- (Kan inte tycka annat än att det är mycket maskin för pengarna)
Här i Uppsala står det fortfarande några ex kvar.

Det var ingen dålig dragare innan den, numera, blivit med Li-IO.
Så det borde väl fortfarande vara en helt OK maskin ... ;)
Många yrkesmän har iaf stått och skruvat med denna.
2 batterier, 1,7 kg, 19Nm mjukt förband. Dvs ganska lätt, men inte den starkaste proffsdragaren ...
 
Hade själv tittat mycket på PSR 14,4 LI-2 men till slut blev det en blå GSR 10,8V-LI.
Ungefär samma prislapp, dubbla Li-Ion-batterier med 30 minuters laddning, 3 års garanti (2 m fall i betong) och en smått oslagbar vikt. Har inte hårdkört den ännu men hittils är jag nöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.