Har läst de flesta trådar (tror jag) här på byggahus om just sprutmålning. Jag har införskaffat en Bosch 5000E och har målat:
* 25kvm pärspontstak. Mycket bra resultat. Fick laborera en hel del med viskositet och munstycke.
* 3 element. Bra resultat. Fick även där laborera en hel del. Fick späda färgen en hel del för att det inte skulle bli "färgkluttar".

När man kollar på Bosch egen video om sprutan säger de att man egentligen inte ska behöva späda färgen alls, eller max 10%. Min lilla erfarenhet säger nåt annat. :)

Någon annan som har målat något med just denna sprutan och har lust att delge lite findings?

Mitt nästa projekt är en platsbyggd bokhylla som jag tänkte spruta. Skulle gärna behöva slippa laborera med denna.

Tack på förhand!
 
Vad för färg har du använt och vad späder du med?
 
Jag har använt beckers panelgrund och spätt den med vatten. Till elementen använde jag beckers elementfärg.

Till bokhyllan kommer jag troligen att använda Beckers elegant aqua halvblank (bruten kulör). Någon erfarenhet av den?
 
Håller just nu på att spruta mina kökstommar med denna spruta, dock bara grundat än så länge. Pga de låga, fasta hyllorna och alla små prång är det svårt att komma åt riktigt bra överallt och få jämn färgfördelning; man får vinkla och trixa efter alla konstens regler. (Kanske hade varit bättre med en airless med en mindre pistol på slang... Men nu är det ju denna jag har! :) )

Men jag har framförallt haft problem med att det rinner. Har lyckats kompensera för det hyggligt mha slipning men jag oroar mig lite inför själva slutfärgen. Kanske var det för att grundfärgen är tunnare än slutfärgen (Jotun Tre & Panel)? Hade också minimal ventilation (ville minska risken för spridning av färgdimman i lägenheten) så avdunstningen var nog väldigt begränsad. Kanske också påverkade. Borde kanske köra med öppet fönster?

Jag kör med svarta munstycket med lägsta färgvolymsinställningen (1) och luftvolymen ställd på snickerier ("Stolen"). Borde jag justera de inställningarna på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.