Sitter idag med en Bosch GCM 12 SD, den äldre varianten med vinklingsbart handtag, men det kliar verkligen lite i fingrarna att byta. Är det någon som har/har använt nya GCM 12 SDE'n och kan dela med sig av lite erfarenheter/åsikter?

Jag är på intet sätt missnöjd med nuvarande sågen, snarare tvärtom, supernöjd. Men bra kan ju alltid bli bättre, sneglat ett tag på GDL'n. Känslan och mjukheten i den glidrörelsen ger ett visst ha-begär och jag var nästan inställd på att byta till en sådan. Det är väl det "tunga" argumentet för den sågen, laser etc är väl en lite extra trevlighet men inget jag lägger nån större vikt vid.
Men sedan så finns ju nu den relativt nya GCM 12 SDE
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-12-sde-0601B23100
Den har ett par andra funktioner som faktiskt lockar också, möjligheten att kapa högre bitar in mot stödet med "nya" klingskyddet, det betydligt enklare klingbytet (går det snabbare och enklare drar man sig kanske inte så mycket för att byta mellan "fulklingan", finklingan eller grov/fin. Även "turret"-systemet för lutning känns rätt intressant/lockande att få en snabbinställning för 22,5 grader också på lutningen (jag sågar mkt vinklar :p ). Tyvärr har man flyttat låsningen för lutning från fronten till bak, ok, inte helt bak men på sidan/bak iaf, jag gillar verkligen att ha den inställning fram som på min nuvarande äldre eller GDL'n.
En sista grej som också är lite störig på nuvarande är att det inte finns någon snabbstopp/flipstop för djupinställning, för att kunna göra ett urtag, kapa två reglar och göra ett nytt urtag med samma djup. Då behöver man ställa sig och skruva in det till precis rätt djup igen. Liten detalj, men ack så störig.

Försöker jag koka ner det i punkter vs nuvarande så är det väl något i stil med:
GDL
+ Glid/led-funktionen
+ Lasern (ett mkt litet plus, men ändå)
+ Flipstop för djupinställning(trenching)
- ?
GCM
+ Större kapacitet "längst in", att kunna slänga in t.ex. en 120 på högkant och gera istället för att luta.
+ Turret/snabbinställning för 22,5
+ Klingbytet
+ Laser
+ Flipstop för djupinställning(trenching)
+ Varvtalsreglering
- Bordet/förlängningar mm ser lite klenare/rappligare och mindre ut jmf. GDL och min nuvarande GCM12? Fast det kanske inte är något problem alls?

Från spec är jag faktiskt mer intresserad av GCM'en i nuläget än GDL'en, men jag har inte haft möjlighet att klämma på den själv. Eller ska man ha is i magen, vara nöjd med det man har och hoppas att Bosch uppdaterar GDL'en med en del av de funktionerna från GCM'en som känns rätt självklara? Klingbytet t.ex.och ökade kaphöjden, GDL'en har ju trots allt hängt med rätt länge nu. Fast då kanske man får vänta i åratal?
 
  • Gilla
Hemmansägare_P
  • Laddar…
Bara klämt på GDLn för några år sedan och den såg trevlig ut.
Kunna ställa den mot en vägg etc.

Men om det är skäl nog för byte vet jag inte, kör på med 10SD fortfarande här.
 
Nej, skäl eller nödvändighet är inget vi pratar direkt om här :crysmile: Men jag har ev. rätt bra bud på sågen jag har, och med lite tysklandshopping så är det inte många kr att lägga emellan för att gå upp till GDL'en eller nya GCM'en.
Men har massor med kapningar kvar där det är mycket vinklar, trall 28*120, mkt 22,5 och 45, så att kunna antingen ha ett snabbstopp på lutningen, eller kunna slänga in dom på högkant så man kan gera istället för att luta, det är precis att det inte går på nuvarande. Det går ju ganska mkt snabbare att jobba med gerinställningen än lutningsinställningen, speciellt när det inte finns snabbstopp. Nya GCM'en erbjuder ju möjlighet till bägge. GDL'en har väl också ett stopp på lutningen för 22,5, men av varianten "sprint" och den känns lite krånglig, har ju en likadan på nuvarande fast bara för 33.9 eller vad det nu är (den där vinkel jag aldrig använder för jag monterar inte "crown moulding" på löpande band ala jänkestuk. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.